Tussen 1 van de drie fasen en de nuldraad kun je 220V aftakken. Als geen nuldraad beschikbaar is niet de aarde gebruiken, dat is levensgevaarlijk en zal in moderne installatie de aardlekschakelaar laten springen. Overigens is de spanning tegenwoordig iets hoger: 230V en 400V.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nuldraad is tegenwoordig meestal blauw, beter kun je kijken in de stekker, daar is de nul-aansluiting met een N gemerkt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Als je niet weet hoe je een nul-draad in een krachtstroom-installatie kan herkennen, blijf er dan asjeblieft af !!! Je werkt met spanningen die levensgevaarlijk zijn en bij verkeerd gebruik brand kunnen veroorzaken. Dit is serieus een klusje voor iemand met kennis van zaken !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Wel een plus voor het correcte antwoord van koosknip.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vergeet ook niet dat er waarschijnlijk een zekering tussen moet.
(en mogelijk een (extra) aardlekschakelaar)
Dat kan niet meer, sinds 2004 ongeveer. De spanning is tussen 1988 en 2004 geleidelijk verhoogd naar 230Volt en krachtstroom is toen verhoogd naar 4ooV. In principe maakt het niet zoveel uit, in Europa is de spanning nu overal het zelfde.