Mag er een doorgang gemaakt worden in een brandmuur?

Wij hebben een woonhuis met aangrenzend kantoor. We hebben een brandmuur met een enkele verbinding dmv een deur beneden vanuit ons huis naar het kantoor. We willen boven het een en ander verbouwen en ik vroeg me af deze muur boven gedeeltelijk mag worden verwijderd zodat er een doorgang ontstaat. Ik vraag me dit af aangezien de brandweer ons aangeraden/verplicht heeft een brandmuur te maken in de tijd dat we dit huis hebben gebouwd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
5.1K

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet zomaar.
Een brandmuur is een scheidingsmuur die moet voorkomen dat een brand verspreidt naar een ander (deel van het) pand dan waar de brand is uitgebroken. Brandmuren vormen daarmee de grenzen van een brandcompartiment. Indien de brandmuur tevens de scheiding tussen binnen en buiten vormt wordt ook de term brandgevel gehanteerd.
Oorspronkelijk werden vooral gemetselde muren gebruikt als brandmuur. Tegenwoordig kunnen deze van vele materialen zijn. De muur moet qua materiaal, constructie en afmetingen voldoende brandwerend zijn. Eisen ten aanzien van de brandwerendheid maken deel uit van de eisen waaraan moet zijn voldaan alvorens een bouwvergunning wordt afgegeven.
Brandwerendheid is de tijd gedurende welke een contructie-onderdeel bij verhitting door brand weerstand kan bieden aan de erop werkende belasting. Vloeren en trappen van een bouwwerk dat voor mensen toegankelijk is moeten altijd een brandwerendheid hebben van 20 minuten. Indien bezwijken van de constructie leidt tot het onbruikbaar worden van een vluchtmogelijkheid (bijvoorbeeld bij vloeren en trappen waarover een vluchtmogelijkheid voert) is de eis 30 minuten. Voor een brandmuur geldt ook de eis van 30 minuten.
De brandmuur moet een zodanige draagconstructie hebben dat deze niet binnen een half uur instort nadat het naastliggende compartiment bezwijkt. Wanneer jullie een doorgang zouden maken in de brandmuur, dan is er grote kans dat deze zijn constructiesterkte verliest.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee contact op met de brandweer, zij kunnen je het beste informeren.
Amadea
9 jaar geleden
Als het kantoor onlosmakelijk bij de woning hoort en nooit aan anderen zal worden verhuurd dan zijn de veiligheidseisen minder streng. Maar je kunt dat het beste bespreken met de gemeenteambtenaar van bouw- en woningtoezicht.
Amadea
9 jaar geleden
Voor zover ik weet moet er inderdaad altijd vergunning voor worden gevraagd.

Andere antwoorden (1)

Ja, dit mag. Mits er dan ook een brandvertragende deur tussenkomt.