we worden het huis uitgezet en nu ?

Mijn moeder heeft 2 x de huur niet betaald door omstandigheden , nu heeft ze de huur betaald en wil de woningbouw haar er dinsdag uitzetten , omdat er proces kosten zijn van ; 1368 euro , en de woningbouw zegt dat het huurschuld is .. , ze heeft al paar keer een regeling proberen te maken maar daar gaan ze niet mee akkoord , mogen ze je regeling om te betalen afwijzen ??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Antwoorden (3)

Ja, ze mogen de regeling van je moeder om te betalen afwijzen. De verhuurder is niet verplicht om met je moeder een betalingsregeling af te sluiten. Als de verhuurder niet akkoord gaat met de betalingsregeling, had je moeder het beste toch de bedragen kunnen gaan betalen zoals voorgesteld.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie verder de informatie van het Juridisch loket voor de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk even goed naar de beide links voor meer info en hulp. Je kunt dan aangeven wat d exacte situatie is of er wel of geen vonnis en uitspraak van de rechter is een vervolgens wat je dan nog kan doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is er nou echt niemand, familie, vrienden, kennissen die het even voor kunnen schieten.
Daarna kun je altijd nog kijken of ze nog extra uitkeringen kan krijgen, dan kan ze het stukje bij beetje terug betalen.
Het is per situatie verschillend of het terecht is of niet. Hier op goeievraag kunnen mensen nooit precies weten wat voor jullie / jouw moeder het beste advies is, omdat we de situatie niet precies kennen. Neem in elk geval contact op met maatschappelijk werk (via de gemeente, gratis!). Daar hebben ze ervaring met dit soort situaties. Zij kennen de regels en mogelijkheden en kunnen kijken of het terecht is dat jullie / je moeder er uit moet. Als dat zo is kunnen ze je misschien helpen aan ander (tijdelijk) onderdak. Is de uitzetting niet terecht dan kunnen zij helpen om bezwaarschriften te schrijven, betalingsregelingen op te stellen en advies geven om te zorgen dat deze situatie niet nog eens ontstaat. 800 euro per maand is niet veel, misschien heeft je moeder recht op extra toeslagen ofzo.

Als er ook nog allerlei andere betalingsachterstanden zijn, kan schuldhulpverlening een oplossing bieden.
Het is wel zo dat als je huur niet betaalt en er komen extra kosten (aanmaningskosten, incassokosten en daarna proceskosten) bij, en je betaalt dan een deel van het totale openstaande bedrag, dan worden eerst de extra kosten afgeboekt en blijft (een deel van) de huurschuld dus openstaan.

Veel sterkte en succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een uitzetting is niet iets wat van de ene dag op de andere gebeurt. Er komen minimaal een herinnering en een aanmaning, waardoor je al een maand verder bent. Daarna wordt er een rechtzaak gepland, komt er een zitting en komt er een uitspraak waar ook nog een termijn aanzit om beroep aan te tekenen.

Als er dan eenmaal een uitzetting komt, zijn er vaak meerdere maanden overheen gegaan en zijn er (door de meeste woningbouwverenigingen) meerdere pogingen ondernomen om te incasseren of de mogelijkheid te bieden tot een regeling.

Dit zegt een jurist er over :
"Wanbetaling kan grond zijn voor een ontbinding, mits de huurachterstand een aantal (c.a. 3) maanden beslaat of de huurder in het verleden herhaaldelijk overtijd is geweest met de betaling van zijn huur en niet dan na voortdurende aanmaning alsnog tot voldoening is overgegaan. De huurder heeft verschillende mogelijkheden zich te verweren tegen de rechtsvordering van de verhuurder tot ontbinding wegens wanbetaling. Wanneer de huurder na het aanhangig maken van de ontbindingszaak bij de rechter alsnog zijn huurachterstand inlost, zal er als regel geen reden meer zijn om de ontbinding uit te spreken, tenzij zich in het verleden herhaaldelijk betalingsproblemen hebben voorgedaan."

Eventuele betalingsproblemen in het verleden worden dus ook meegenomen bij het eindoordeel.