Hoe help ik mijn trechterspinnetje het best?

Verklaar me voor gek, maar ik heb een trechterspinnetje in mijn huis tot huisdier verklaard. Hij heeft sinds een half jaar zijn web gesponnen in mijn keukenkozijn, en heet Anansi :)
Ik blaas kleine vliegjes in zijn web, die hij met een rotvaart binnenhaalt, en ik zet af en toe de plantenspuit op het web.
Wat kan ik nog meer doen voor het beestje?
Hoe lang kan hij eventueel zonder eten?
Hoe komt hij de winter door?
Hoe oud wordt zo'n beestje?
hij is vrij compact, dus niet al te lange poten, en een goede centimeter groot. Tenrix komt naar mijn idee het dichtst in de buurt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Sorry, textrix.

Rieneke1
9 jaar geleden
in: Wonen
1.5K
Rieneke1
9 jaar geleden
Dat valt me van je tegen viri :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hah! Als het nou een vogelspin zou zijn dan had ik je kunnen adviseren. Ik denk dat de huis spin zichzelf wel aardig kan redden. Tenslotte heeft hij zelf jou huis uitgezocht :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zo te lezen help je je kleine huisgenoot al prima! Wel gezellig he, zo'n huisspin. Ik had in mijn vorige huis Frits en Fred, 2 iets grotere exemplaren.
Als jouw Anansi zonder eten komt te zitten omdat je door je voorraad vliegjes heen bent, gaat hij/zij vast zelf op zoek naar iets te eten. Hoe oud ze worden; geen idee
anneliez
9 jaar geleden
gelukkig heb je hem niet Sebastiaan genoemd (gedichtje van Annie M.G
Rieneke1
9 jaar geleden
Nee anneliez, dat is ongeluk over het beestje afroepen :)

Het beste antwoord

Gek? Voor mij klinkt het heel normaal ;-). Wij hebben hier een Pholcus op het toilet zitten die net jongen heeft gekregen. Wekenlang zit ze met een zak eieren tussen de giftanden, jonkies blijven nog een tijdje in het web van mamma en verspreiden zich dan weer.

Plantenspuit is geen gek idee: spinnen kunnen makkelijk uitdrogen, vooral in de winter binnenshuis. Ik heb wel eens een Pholcus in de keuken gezien die naar beneden kwam zakken om een druppel van de kraan op te drinken.

Verder helpt het om niet te schoon te zijn in huis ;-). Ik vermoed dat onze spinnen zich te goed doen aan zilvervisjes en dergelijke, en die heb je in de winter ook.

Spinnen kunnen heel lang zonder eten. Waarschijnlijk wel maanden zonder al te veel problemen. Hoe minder ze eet des te langer zal ze leven (die regel gaat vrij algemeen op voor dieren). Hoe lang? Dan moet ik gokken: 1 of 2 jaar? Ook: hoe kouder het is, des te minder hoeft ze te eten. Ik ken deze spinnensoort niet, dus ik betwijfel of je alle ins en outs over de verzorging op internet kunt vinden ;-).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Wees gerust, ik ben niet al te schoon :) Voorlopig gaat het goed met Anansi: hij is net verveld. Zou zo'n beestje het waarderen als je een levende meelworm in het web deponeert?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is een meelworm niet te groot voor haar? Ach, je kunt het altijd proberen (vooral als je kleine wormpjes kunt krijgen). Vernielt hoogstens het web, maar ze maakt wel weer een nieuwe. Altijd leuk, zo'n safari in je eigen huis ;-).
Rieneke1
9 jaar geleden
Nou je het zegt, ik kan ook kleine buffalowormpjes meenemen van mijn werk, dat is een beter idee :)
Ik heb trouwens een joekel van een bromvlieg z'n web ingedreven, daar wist hij echt wel raad mee! En dan te bedenken dat ik gillend wegren voor de tegenaria attica, mijn ergste nachtmerrie :)