Is het toegestaan veel stof te maken door stenen door te zagen?

De stofdeeltjes komen direct in de buitenlucht, en maken grote wolken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
12.3K

Antwoorden (4)

Ja, tenzij iemand er last van heeft (met dit drukke weer barbequende buren)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die doen hetzelfde alleen met rook en stank.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ze het goed doen: nauwelijks rook en een heerlijke geur.
Heb veel met aannemers gewerkt. Nooit wat over gehoord.

In de aannemerij doen ze niet anders. In huis zou de ellende niet te overzien zijn.
Voor je eigen bescherming misschien een kapje dragen en ik zou niet naast de auto van de buurman gaan staan. Een bezem over de stoep is ook wel zo netjes.
Het fijnstof daalt elders wel weer neer. Het is immers geen rook.

Iemand water laten vernevelen tijdens het slijpen helpt natuurlijk ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor aannemers geldt sinds 1 januari een nieuwe regel. Ze moeten alles afzuigen. Maar dat gaat dus over aannemers, niet over particulieren gok ik, die 1x in het jaar wat zagen of boren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat afzuigen is overigens voor de gezondheid van de werkenden zelf, niet voor de overlast die het de omgeving zou geven ofzo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben ik met je eens, maar ik ben even uitgegaan van een particulier antwoord. Als je dit niet 40 uur per week doet, kom je met een goede mondkap een heel eind.
Dit is toegestaan, zolang u ervoor uitkijkt dat uw buren hier geen hinder van ondervinden.

De wet stelt het volgende:

De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.

Indien dit tot uw mogelijkheden behoord, wil ik u graag attenderen op een machinale zaag, die door water gekoeld wordt. Dit water bevochtigt het stof en maakt het zwaarder, waardoor het stof geen hinder kan veroorzaken bij buren e.d.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat mag dus niet, steen bevat kleine stukjes natuursteen en daarmee komt bij het slijpen kwartsstof vrij dat kankerverwekkend is. daarnaast vervuil je je omgeving met stof/slijpsel.
dus gezaagd aanleveren, knippen en kan het niet anders dan altijd water gebruiken bij slijpen.
lukt ook dat niet dan een masker geschikt voor kwartsstof. maar die is alleen voor jezelf.
Verder kan je jezelf afvragen wat voor buurman je bent als je in staat bent om jezelf en je buren in alles overdekkende enorme stofwolken te plaatsen? Als je deze vraag stelt dan weet je al dat je er iets aan moet doen.