Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan het kwaad om een koffiezetapparaat aan te zetten zonder water erin?

Ik druk net per ongeluk (en niet de eerste keer) mijn koffiezetapparaat uit terwijl er nog een halve kan koffie op staat. Kan het kwaad als ik hem dan weer aanzet? Hij ziet dat immers als -opnieuw- koffiezetten en zal er water door willen laten lopen, of niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
5.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee hoor kan geen kwaad.

De verwarming van je koffiezet aparaat (Warmhoudplaatje) en de verwarming voro het zetten van de koffie zijn hetzelfde. Langs dit verwarmingselement loopt een aluminium buisjte waar water in kan lopen, via een ventiel wat maar een kant op water door laat. Als je water in het buisje begint te koken, forcerd het zich omhoog door een dun buisje, en druppelt op de koffie. Als er geen water is, gebeurd er niets, behalve natuurlijk dat een warmte sensor in de graten houdt dat je apparaat niet oververhit raakt. Het vrewarmingselement slaataan en uit op basis van de warmte van je warmhoudtplaatje.

Voor een hele lange uitgebreide uitleg over de werking kan je de bron eens doorlezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik weet niet wat voor apparaat het precies is, maar in nagenoeg alle koffiezet apparaten zit een thermische beveiliging, als het waterreservoir leeg is dan zal die vanzelf weer afschakelen.
Als jij ook zo'n apparaat hebt, dan kan het dus geen kwaad.
(Lees meer...)
itsme
14 jaar geleden
zolang er nog koffie opstaat, en het apparaat de warmte via de koffie kan afvoeren, kan het absoluut geen kwaad.
(Lees meer...)
Rieneke1
14 jaar geleden
Neen, dat kan absoluut geen kwaad. Want als je koffie is doorgelopen, dan staat hij ook aan zonder water erin.
En zolang de halve kan koffie er nog opstaat, kan het voor het warmteplaatje ook geen kwaad. Het koffiezetapparaat 'ziet' het niet maar heeft sensoren (thermostaten) om het te "voelen." Dus je koffiezetapparaat voelt dus aan dat er geen water door hoeft te lopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kan dat geen kwaad. Het apparaat reageert m.i. op het waterreservoir.
Tevens wordt de warmhoudplaat geactiveerd.
Omdat er nog een kan met inhoud opstaat wordt die opnieuw verwarmd.
Het kan wel kwaad als in de kan ook geen inhoud zit, dan kan het plaatje oververhit raken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je pech kan door de warmte van je warmhoudplaatje je kan knappen maar voor het apparaat kan het geen kwaad
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is beter om het koude water zelf te verwarmen in een kan of zo.. Hoewel het niet goed is voor warmwaterapparaten (zoals een koffiezetapparaat is dat geen kwaad.!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding