Welke spin is dit hier? Tuin- of huisspin? Poten staan breed, zo breed als een duim. Het is ook een snelle spin.

Poten staan breed, zo breed als een duim.

Het is ook een snelle spin.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
1.6K

Antwoorden (3)

Het is een "buiten"spin. Een van de soorten wolfsspin. Typisch voor deze soort is dat ze twee voorpoten bij elkaar houden. Ze jagen actief op hun prooi.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is dus geen wolfspin maar een trechterspin. De spinnen die hun voorpoten bijelkaar houden zijn trouwens de krabspinnen. Hier is de pose vermoed ik slechts toevallig.
Het lijkt mij de huisspin Tegenaria atrica; het mannetje daarvan (te herkennen aan de 'bokshandschoentjes'). De vrouwtjes zijn groter, dikker, en honkvaster. Die zie je dus minder vaak rondrennen. De mannetjes gaan op zoek naar de vrouwtjes en zie je dus vaker. Het is een trechterspin, geen wolfsspin.

Toegevoegd na 9 minuten:
Die bokshandschoentjes zijn de pedipalpen, zeg maar het eerste paar poten. Bij vogelspinnen zijn die palpen zo groot dat ze 10 looppoten lijken te hebben; bij schorpioenen zijn het tangen geworden. Bij de 'echte' spinnen gebruikt het mannetje ze voor de paring om zijn sperma over te brengen, en bij sommige soorten ook voor de hofmakerij.

Toegevoegd na 1 uur:
In mijn tweede bron kun je lezen dat er een paar soorten in het geslacht Tegenaria zijn die sterk op elkaar lijken. Of het T. atrica is is dus niet met zekerheid te zeggen. Verder zijn de vrouwtjes wel groter, maar hebben ze kortere poten, dus lijken ze kleiner.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het bleek een renspin te zijn heren, toch bedankt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Huh? En welke soort dan wel? Het lijkt mij wel heel sterk op een Tegenaria, hoewel die ook wel eens "renspin" genoemd wordt ... bijv.: http://safari.zog.org/trechterspinnen.cfm Maar goed, jij hebt hem gezien, en het is jouw vraag.
Het is een zwartrugrenspin Philodromus dispar, een mannetje. Een tuinspin: hij jaagt op vliegen en andere kleine insecten in lage begroeiing of de open plekken daarin. Het meest vindt je deze spinnensoort op en tussen grassen.
Amadea