Egel in de tuin met honden?

Ik heb een egel in m'n tuin en hij blijft zitten. Ik weet niet of ie kleintjes heeft (aangezien het lente is). Ik wil 'm best laten zitten maar dat gaat lastig omdat ik 2 honden hebben die gevaarlijk kunnen zijn voor de egel.. Wat moet ik doen? De opvang wil ze niet hebben, die willen alleen gewonde egels en deze is volgens mij zo gezond als maar kan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
6.4K

Antwoorden (1)

Rond deze tijd hebben egels geen jongen: die komen pas veel later in het jaar.
Een hond zal een gezonde egel niet snel te grazen nemen: een gezonde egel kan zich bij gevaar razendsnel oprollen.
Ik zie wel egels die door honden te pakken zijn genomen, maar dit betrof exemplaren die in eerste instantie al ziek en verzwakt waren.

Zorg dat er beschutting is voor de egel, zodat hij rustige slaap en rustplekjes heeft.
Wil je iets doen voor het beestje, geef dan nooit melk!
Een lik pindakaas of wat blikvoer wordt meer gewaardeerd.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus, een egel kan toch ook vlooien op de honden overbrengen, of is dat niet zo?
Rieneke1
10 jaar geleden
Alleen zieke verzwakte exemplaren zitten onder de parasieten.
Ik zie trouwens vaker teken en luizen in dat geval.
Verder neem ik aan dat de honden regelmatig ontvlooid worden. Dank voor de plus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het spreekwoord "De ratten verlaten het zinkende schip" kun je rustig vervangen door "De vlooien verlaten de zieke egel". Die vlooien verslaan de beste dierenarts en zodra er een gezond alternatief is, bijvoorbeeld een hond of mens, kiezen ze eieren voor hun geld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Gesp: Vlooien kunnen niet overleven op een mens. Als ze per ongeluk op een mens springen, springen ze er snel weer af en gaan vervolgens dood.
Ook springen ze als ze eenmaal op een dier zitten niet over op een ander dier. Ze springen vanuit hun pop op dieren die voorbij lopen.
http://www.dierendokters.com/honden/vlooien/ @Rieneke. Mijn vorige hond had regelmatig een egel in z'n bek als ik even niet oplette. Gelukkig kon ik de egel dan op tijd bevrijden en was hij niet beschadigd. Ik had zelf niet de indruk dat het zieke egels betrof. Zagen er goed uit en rolden zich ook op. Toch wist de hond ze te grijpen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik heb me niet goed uitgedrukt Astrid. Met grijpen bedoel ik verwonden, te grazen nemen. Een hond kan een gezonde opgerolde egel wel grijpen in de zin van in de bek nemen, maar verder kan hij er weinig mee. aan zo'n stekelbal valt weinig pret te beleven voor een hond. Als we al een egel binnenkrijgen die door een hond verwond is, dat betreft het een exemplaar die al door andere oorzaken is verzwakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
onze hond heeft het één keer geprobeerd, snuffelen aan dat vreemde dier. Maar na de kennismaking met de stekels liep hij daarna in een grote boog er om heen. als je honden goed luisteren kan je ze leren dat ze van de egel af moeten blijven.