Muizen beschadigen huis, trappen niet in vallen en willen geen eten. Wat te doen?

We hebben al jaren muizen die voornamelijk in de keuken en tussen de muren/ het plafond zitten. Je komt dan wel eens een opengeknaagd pak eten tegen.

Sinds vorige maand zijn ze pas begonnen met knagen aan het huis zelf.
Ik had er twee in m'n slaapkamer die 's nachts aan de plinten en het tapijt knaagden, waardoor ik flink slaapproblemen heb gehad. (Niet fijn tijdens mijn eindexamen)

Het gekke is dat ze geen eten hoeven. Ik heb van alles in de muizenvallen gestopt en ik heb zelfs wat konijnenvoer van mijn konijntje neergelegd, dat moeten ze allemaal niet. Mijn deurmatje is aan gort geknaagd en ze beginnen nu aan de rubber drempel onder mijn deur. Ook hebben ze mijn schetsboeken even te pakken gehad.

Als ik mijn slaapkamerdeur dan een nachtje openzet vertrekken ze naar de gang / badkamer / andere slaapkamer. Dat is dus blijkbaar nog steeds de enige uit-/ingang. (Ik heb nergens een gat in de muur ontdekt)

Nu is mijn vraag dus.. wat willen ze nou? Er liggen geen etensresten in mijn kamer, en daar zijn ze blijkbaar ook helemaal niet naar op zoek. Het is gewoon puur vernieling en ik ben bang ze me flink in de kosten gaan jagen want het is een huurhuis. Dit is nog nooit eerder voorgekomen en we wonen hier al 12 jaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer eens met peperkoek in de muizenval dit heeft hier prima gewerkt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ongedierte bestrijding bellen of een kat nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ze alleen in je kamer zitten dan neem je ze toch zelf te grazen? Gewoon goed opruimen en dan plekken gaan uitsluiten / afbakenen. Een flinke tik met een schoen en de muis is dood.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We hebben nu ook lokdoosjes staan waar gif in zit. Dat moeten ze dan openknagen maar dat hoeven ze ook niet. En ik krijg ze nooit van z'n leven te pakken hoor, ze zijn zo schichtig en snel. Ontbijtkoek heb ik nog niet geprobeerd - zal ik doen! Een kat nemen is wel een enorm dure oplossing zeg, dat is echt een laatste redding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
pindakaas schijnen ze ook onweerstaanbaar te vinden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jaa pindakaas heb ik inderdaad al geprobeerd. Dat hoeven ze niet.
Poet
10 jaar geleden
Op biologiepracticum in Orvelte heb ik ooit muizen in het bos gevangen mbv valkuilen (ingegraven emmertje / komen ze niet meer uit omdat de wand steil & glad is) en met zo'n muizenval met een wipje dat omklapt als ze over de helft zijn. Beide erg succesvol.
Misschien is daarmee iets te verzinnen?
Poet
10 jaar geleden
Misschien een kat te logeren nemen voor een tijdje. Gaat er niet iemand met kat op vakantie binnenkort?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geuren kunnen muizen ontmoedigen om zich in je huis te vestigen. Zo kun je muntolie op strategische plaatsen sprenkelen en de geur of aanwezigheid van katten of cavia’s in huis halen.
Ultrasone geluiden weren muizen. Het werkt in op het zenuwstelsel van de muis. Het geluid is niet waar te nemen door andere dieren of door mensen en schrikt de muis af om zich in je huis te gaan nestelen. Apparatuur hiervoor is verkrijgbaar in het tuincentrum en de dierenspeciaalzaak.
Poet
10 jaar geleden
Je kunt natuurlijk ook zelf gaan verhuizen...
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb begrepen dat dit soort ongedierte een probleem is van de woningbouw, zeker als jullie geen schuld hebben aan het laten rondslingeren van eten e.d. Oke, misschien ben ik nu een beetje hard en misschien wil je dit niet horen maar ik zeg het toch; Je wilt er geen professioneel bedrijf bij halen, want je moeder wil geen vreemden in huis. Maar je zegt ook: "Het is gewoon puur vernieling en ik ben bang ze me flink in de kosten gaan jagen want het is een huurhuis" Dus als het jouw huis is, en jouw kosten heeft je moeder er geen zak mee te maken en moet ze het maar slikken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Poet : Zelf verhuizen betekent het probleem ontwijken in plaats van het op te lossen. Ik ga binnenkort sowieso het huis uit, maar dit vormt nu een probleem. @HeerVoldemort : Sorry, ik heb je blijkbaar een hele verkeerde indruk gegeven. Mijn moeder huurt het huis en ik woon bij haar in. Het is alleen zo dat zij mij voor alle kosten laat opdraaien omdat het "toch jouw deur is, en jouw plinten, niet de mijne" etc. Schade aan persoonlijke zaken als kabels en schetsboeken regel ik natuurlijk zelf, maar onderdelen van het huis kosten een stuk meer. Als ik het niet betaal, en zij het sowieso al vertikt, komen er problemen. Heb ik allemaal geen zin in, dus ik begin zelf maar met oplossen.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Bah wat een nare situatie. Een kat zou inderdaad uitkomst kunnen bieden, maar ja dat is wel een keuze die vervolgens nog een jaar of 15 bij je blijft. Ik zou sowieso de schade niet betalen. Zij wil er niets aan doen, dan betaal jij niks. Vervelend voor je moeder, maar ja dan moet ze zelf het probleem maar erkennen. Verder kan je er niets tegen doen. Je kan vallen neerzetten en eventueel zo'n geluid apparaat neer zetten. En dan is er nog een andere optie, de lijmval. (ja mensen open de aanval maar) Deze val zorgt dat de muis blijft vastplakken als hij er overheen loopt. Sommige mensen vinden dat zielig. Maar ja de andere vallen zijn ook niet altijd even lief, zo'n klem in de nek van een muis (die vaak niet eens meteen dood is) of vergif is ook niet altijd even lekker. http://ongedierteproducten.nl/muizen-bestrijden/muizen-lijmplanken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de woningbouw komt er pas achter dat de plinten kapot zijn als jullie gaan verhuizen, dus daar hoef je je tegen die tijd pas druk om te maken. En plinten kosten niet zo veel. Je vloerbedekking is van jezelf, heeft de woningbouw niets mee te maken. Dat jij schade aan het huis die je zelf maakt moet vergoeden van je moeder is logisch: als het je eigen cavia's waren die de boel kapot knagen. Maar de muizen zitten toch door het hele huis? Als ze alleen in jouw kamer zitten, zou ik alles van papier proberen zodanig in te pakken dat de muizen niks meer te knagen hebben. ontmoedigen dus. Hierbij er van uitgaand dat je inderdaad geen eten op je kamer hebt. Overigens zal de woningbouw van mening zijn dat de muizen een probleem zijn van je moeder, niet van haar 21-jarige dochter.

Antwoorden (2)

"Je komt dan wel eens een opengeknaagd pak eten tegen."
Ze zoeken dus toch naar eten, maar mogelijk zijn ze kieskeurig.
Zorgt dat alle voedingsmiddel in plastic bakken zitten waar ze niet bij kunnen en zorgt dat alles schoon is, dus geen afwas laten staan, maar ook vaak stofzuigen

Een muizenval kennen ze misschien.
mogelijk trappen ze hier in: (zie bron, kan ook met alleen een plankje)
Ook alleen een vuilnisemmer met wat voedsel erin werkt vaak, ze kunnen niet omhoog klimmen als de wanden glad zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kom inderdaad wel eens een kapot pak tegen, maar er liggen nergens keutels. Ze doen het meer om het knagen dan om het eten denk ik zelf. Dat plaatje is wel een leuk idee trouwens. Die zou ik dan op het aanrecht kunnen zetten. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zonder eten geen muizen, ze zullen toch ergens iets vandaan halen. Bij jouw of de buren. Geen keutels vind ik ook apart, wel handig nette muizen, jammer dat het die vandaaltjes zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Muizen kunnen hoog springen, vergis je daar niet in..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
toch niet uit een standaard grote keuken prullenbak?
Hoog tijd dat er een professioneel bedrijf bij komt ?
misschien is er iets te regelen met de verhuurder ?
Als het een woningbouw bedrijf is dat zeker wel te doen.
is het particulier dan heeft hij er misschien ook wel een belang bij.

en anders een goeie kat ????
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb al eens gebeld. Ze raadden eerst aan dat we muizenvallen / lokdoosjes neerzetten en dat hebben we gedaan. De volgende optie is dat ze zelf langskomen maar dat wil mijn moeder niet omdat er dan "vreemden" in huis zijn. Ik moet dit echt zelf oplossen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je kan ook een kat "lenen" voor ene paar uur of paar dagen. Als de muizen al eens kennis gemaakt hebben met een kat is zelfs alleen maar een kussen met de geur van een kat voldoende.
Rieneke1
10 jaar geleden
Geen katvriendelijk advies pokemon.
Katten zijn erg stressgevoelige territoriale dieren, geen gebruiksvoorwerpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mijn kat vind het prachtig om bij andere mensen binnen te wandelen en op onderzoek uit te gaan. En als ze dan een muis ruikt, is ze niet weg te krijgen voor ze hem heeft. Alleen dat ze in de auto naar Eloines toe moet, dat wil ik haar niet aandoen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Dan zullen die andere mensen binnen haar leefgebied wonen, dat is natuurlijk niet te vergelijken :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reineke heeft een goed punt... Ik heb 1 kat en 1 poes, en 2 jaar terug ben ik gaan verhuizen.
De kat was op zijn hoede en liep snel al rond. Deze kat is erg brutaal
en altijd op onderzoek uit.
Ik heb ook een poes, die bij de verhuizing 6 dagen kwijlend achter een kast in de hoek heeft gezeten en er alleen 's nachts vandaag kwam om te eten/drinken. Na een week werd dit minder omdat ze aan de omgeving begon te wennen. Dus Rieneke1, +1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er wonen wel genoeg katten in de straat hier.. Ik heb alleen verder totaal niks om een kat te onderhouden (voedsel / kattenbak?). Misschien dat ik ze even het huis rond kan laten snuffelen, kijken of ze iets kan vinden.. Voorlopig probeer ik alle andere vallen en suggesties uit. :) Ze zitten in elk geval niet in mijn kamer nu.