Kan ik lid zijn van een VVE zonder dat ik zelf juridisch eigenaar ben?

Ik woon in een koophuis van mijn vader. Omdat hij in het buitenland woont kan hij niet aanwezig zijn bij VVE vergaderingen. Voor zover ik weet moet je juridisch eigenaar zijn van een woning voordat je ''lid'' kan worden van een VVE. Is het echter ook mogelijk om hier lid van te zijn zonder dat ik officieel eigenaar ben?
Voor zolang mijn vader voor mij zorgt lijkt het ons niet handig om het huis op mijn naam te zetten. Dat gebeurt als ik een eigen inkomen heb en afgestudeerd ben
Ik kijk uit naar jullie antwoorden. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Poet
10 jaar geleden
Volgens mij niet maar kun je hem vertegenwoordigen in de vergadering
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik vertegenwoordig mijn ouders op de VVE vergaderingen van onze flat. Daarbij word gebruik gemaakt van dit soort volmachten: http://www.vvedossier.nl/vve/vveportal.nsf/77d34800729d1052c12572390047f676/32a6d6e644cf1b47c125723a0046ec1f!OpenDocument Ook machtigen buren elkaar als iemand niet kan komen. Daarmee zijn de stemmen ook rechtsgeldig.

Antwoorden (2)

Die eigenaren gezamenlijk vormen van rechtswege de Vereniging van Eigenaars (vaak afgekort tot "VvE"). Dit betekent dat men door de koop van het appartement automatisch lid wordt en dus niet het lidmaatschap kan weigeren, of opzeggen.

De regels waaraan de leden van de VvE zich hebben te houden staan omschreven in de statuten van de VvE.
Het is mogelijk dat er in die statuten staat dat een eigenaar (lid) zich kan laten vertegenwoordigen.
Er zal dus ook een bestuur zijn. Vraag daar de statuten en het huishoudelijk reglement op. Of vraag meteen aan dat bestuur hoe dat bij jullie geregeld is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt als niet eigenaar geen lid zijn van een VVE je vader kan je alleen gemachtigde maken dit doet hij door een brief te maken en je daar in een machtiging te geven en voor hem te mogen stemmen bij besluiten van de vve.