Tegenwoordig werken we met 230V
16A zekeringen in een gewoon huis.

Vermogen = voltage * amperage
= 230 * 16
= 3680 Watt

dit is het maximale vermogen per watt. Als het wattage hoger gaat, zal de zekering er uit springen en valt de stroom uit.
Bedenk dat sommige apparatuur met aanzetten een piekspanning hebben waarbij het piekvermogen hoger kan liggen dan het reguliere vermogen.
Als voorbeeld: Een apparaat wat 3650 Watt trekt, zal aan kunnen staan zonder dat er wat gebeurd. Alleen met aanzetten, kan het best zijn dat het apparaat heel tijdelijk 4000 Watt trekt. De stop kan er dan uit slaan (als het een snelle stop is, die maar heel kort een te hoog amperage toe laat).

Toegevoegd na 13 uur:
Zoals Koosknip terecht aanmerkte:
maximale vermogen per watt ==> moet natuurlijk maximaal vermogen per groep zijn.

Piekspanning moet piekstroom zijn (wel goed aangegeven dat de stop maar heel kort een te hoog amperage toe laat).
Dank voor de correctie!
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vermogen per Watt....? Vermogen per groep!
Piekspanning moet piekstroom zijn.
Thecis
10 jaar geleden
uuhh..., ja, in beide gevallen helemaal gelijk ja....

Andere antwoorden (1)

Bij 16(A)x220(V)=3520W valt de zekering(en daarmee ook de stroom) uit....
In een normaal huis welteverstaan....