Kredietrisico, wat houd het in en hoe wordt het getoetst?

Ik kom in aanmerking voor een woning,
maar in de voorwaarden staat dat het bedrijf zich het recht voorbehoud om een kredietrisico toets te doen.
Waar wordt hierbij naar gekeken?
Krijgen zij alles te zien wat ik te laat heb betaald, of waar ik incassokosten voor heb moeten betalen?
Bij mijn vorige woning kreeg ik te maken met ontslag en had dus moeite met rekeningen betalen, dit heb ik daarom vaak te laat gedaan.
Heb ik nu veel kans dat ik hierop afgerekend ga worden?
Ik ben trouwens pas 22 jaar dus ik heb het nu niet over jarenlange nalatigheid... maar wel best wat betaal-herinneringsbrieven. Overigens allemaal uiteindelijk wel betaald.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Dit zal inhouden dat het bedrijf een toets gaat doen bij het BKR in Tiel.

BKR helpt voorkomen dat u financieel gesproken te veel hooi op uw vork neemt. Dit doen wij door organisaties die bij ons zijn aangesloten (zakelijke klanten) te informeren over kredieten die u op dit moment hebt lopen of de afgelopen vijf jaar hebt gehad. Deze informatie wordt vastgelegd in ons bestand, het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI).

Je kunt hier ook zelf je gegevens opvragen dan weet je ook wat er precies over je betalingsproblemen bekend is omdat niet alle achterstanden bij het BKR worden geregistreerd.
Hieronder staat hoe je dat kunt doen.

U kunt uw gegevens opvragen via iedere bank in Nederland, ook als u hier geen klant bent.(let op dit kan alleen als de bank een kasfunctie heeft). Het opvragen van uw gegevens doet u als volgt:

Bij iedere bank in Nederland ligt een consumentenbrochure 'Wat doet BKR voor mij?' Aan deze brochure is een aanvraagformulier gehecht. Dit aanvraagformulier vult u in.
U overhandigt het ingevulde formulier aan de bankmedewerker en u identificeert zich met een geldig identiteitsbewijs.
U betaalt de bankmedewerker € 4,95. Dit zijn de kosten voor het doen aanvragen van een inzage.
De bank stuurt het ingevulde aanvraagformulier naar BKR. Na ontvangst hiervan door BKR, sturen wij u uw gegevens meestal binnen 10 werkdagen toe.
U kunt uw gegevens ook bij ons in Tiel ophalen. Van tevoren dient u wel telefonisch een afspraak te maken. U dient het bedrag van € 4,95 contant te betalen en het vertonen van een geldig legitimatiebewijs is verplicht. Voor het maken van een afspraak kunt u ons op werkdagen bereiken tussen 8.30 en 17.00 uur via telefoonnummer 0900 – 257 84 35 (€ 0,15 per minuut).

Als je betalingsproblemen hebt gehad vanwege het werkeloos zijn dan zal men hier meer begrip voor kunnen opbrengen dan dat je schulden hebt gemaakt die te voorkomen waren. Dus mocht de toets negatief uitpakken ga toch altijd met dat bedrijf praten.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

"Ze" kunnen onderzoeken of je naar verwachting maandelijks tijdig, volledig en juist zult betalen. Een contract voor onbepaalde tijd met redelijk salaris geeft betere garanties dan werkzaam zijn voor een uitzendbureau bijv. Hypotheekverstrekkers houden niet van wanbetalers. Voorkom de openbare verkoop van je huis en zorg ervoor dat je altijd op tijd betaalt. Als je nu al regelmatig aanmaningen krijgt zie ik het somber in.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En bedankt,
ik heb aanmaningen gekregen in het verleden.
Nu niet meer.