Even een vraag van mijn zoontje: Hoe zwaar is een eik (inclusief wortels en grond) van ongeveer 100 jaar oud?

Hij wil weten hoe zwaar het is als een boom van die omvang moet worden verplaatst inclusief wortels en grond.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
11.9K

Het beste antwoord

Een eik van 100 jaar oud zegt niet zoveel, hoe dik is die eik hoe lang en hoeveel zijtakken heeft die boom welke grondsoort en is het zomer of winter.
In de winter weegt die boom tussen de 30 en 50 % minder als in de zomer doordat hij dan geen blad voert.
Eikenhout weegt tussen de 500 en 750 kg per m³
Een boom van 30 meter lang met een doorsnee van de stam van 75 cm met een kroon van 12 meter doorsnee met een takbezetting van 25 % zou ongeveer een gewicht hebben van ca 15 ton inclusief de wortels zonder de aarde. Inclusief aarde kom je op 1700 kg per m³ extra dus bij 10 m³ aarde komt er nog 17 ton bij en kom je op 33 ton in totaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik schat zo'n 140.000 kilo.

Aangezien de boom hieronder 70.000 kilo weegt, denk ik dat een eik van 100 jaar wel het dubbele moet wegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gok 50 ton. maar een oude boom moet je niet verplanten! Dit overleefd die eik echt niet.