Vriendin heeft een huis gekocht. Nu blijkt dat de riolering op 3 plaatsen gebroken is. Voor wie zijn de kosten?

Huis is gekocht op 30 jan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat haar contact opnemen met het juridisch loket, dit lijkt me een verborgen gebrek, maar het is mogelijk dat de verkoper dit ook niet geweten heeft, al lijkt me dat praktisch onmogelijk. Als de verkoper dit heeft geweten, is deze aansprakelijk. Je vriendin had onderzoeksplicht, maar dit is lastig te onderzoeken.
http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus, voor de volledigheid, als de riolering gebroken is in het deel dat loopt op gemeentegrond, dan is het de gemeente die de boel moet verhelpen. Maar dat "geluk" zal ze vermoedelijk niet hebben.

Het beste antwoord

Dit is een verborgen gebrek. Wie verantwoordelijk is voor de kosten, hangt af van de situatie.

Als de verkoper wist, of redelijkerwijs had kunnen weten, dat dit gebrek bestond, dan is het niet alleen een *verborgen* gebrek, maar zelfs een *verzwegen* gebrek. En dat valt onder oplichting. Je mag best een huis verkopen dat gebreken heeft, maar dan moet je die gebreken vooraf netjes melden. Als de verkoper dat niet heeft gedaan, is hij dus verantwoordelijk voor reparatie, dan wel voor de daarvoor benodigde kosten.

Als de verkoper echter niet op de hoogte was van het gebrek, heeft hij het huis te goeder trouw verkocht. Dan valt hem niets aan te rekenen. In dat geval hoort dit bij het risico dat je nu eenmaal loopt als huiseigenaar.

Behalve het niet mogen verzwijgen van bekende gebreken, bestaat er ook de zogeheten onderzoeksplicht van de koper. Als koper moet je dat doen wat redelijkerwijs noodzakelijk en mogelijk is om de staat van het object te beoordelen.

In dit geval spelen dus de volgende twee vragen:
1.  Was de verkoper op de hoogte van het gebrek, dan wel had hij redelijkerwijs op de hoogte kunnen zijn?
2.  Had jouw vriendin dit gebrek bij een normaal onderzoek (door haarzelf, of door een bouwkundig inspecteur) kunnen ontdekken?

De verhouding tussen deze twee punten bepaalt wie in welke mate aansprakelijk is voor de schade.

Cryofiel
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Hoe kan je er dan achter komen over de verkoper het wist? Die zegt natuurlijk dat hij van niets wist.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat kan soms heel lastig zijn. Maar als de lekkage zodanig is dat de riolering slecht doorspoelt, of dat er stank ontstaat, of vochtplekken, dan zijn dat dingen die je niet over het hoofd kunt zien als je er woont. Het ligt er dus aan hoe duidelijk de gevolgen zijn. En natuurlijk van de kans dat deze schade recent is ontstaan. Het zou namelijk ook een breuk kunnen zijn die pas is ontstaan nadat de koop is gesloten.