welke kleuren verf ,kan je zelf mengen

ik wil een muur speciaal effect beetje schaduw ,weet iemand welke kleuren je kan mengen om een bepaalde kleur te krijgen ,ik wil het zelf doen.

Toegevoegd na 8 minuten:
kan ik niet gewoon wit kopen en dan een andere kleur verf er door doen het hoef niet perfect zijn mag best wat lichter zijn of soort vlekken lijken

13 jaar geleden
14.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tip: kijk hier eens: http://www.aecinfo.be/3/pdcnewsitem/00/58/40/index_3.html
luna400
13 jaar geleden
ja is misschien ook een optie thanks

Het beste antwoord

Je kan gewoon witte muurverf kopen en daar pigmenten aan toevoegen, dat doen ze in de verfhandel ook.
Maar als je helemaal nooit kleuren hebt gemengd zou ik je aanraden om daar eerst wat ervaring in op te doen. Bij voorbeeld met wat goedkope verf voor kinderen (waterverf, acryl). Zo voorkom je dat je slechte combinaties als rood en groen gaat mengen (vies bruin).
Als je grof mengt met een spatel kun je allerlei strepen krijgen met een verf roller. Dat kan leuk zijn maar is als effect moeilijk op een groot oppervlak omdat al vervend de kleuren steeds beter gaan mengen.
Egaal mengen kan je met een boormachine met een verfmenger of heel goed roeren.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een beetje schaduw kan je krijgen door op een emmer latex een spatje zo groot als je pinknagel zwart toe te voegen van gewone strijkbare verf. Als je pigment gebruikt heb je met zwart al gauw teveel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In de bouwmarkt kan je tubetjes kleurverf kopen waarmee je zelf bv latex of muurverf kan kleuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blauw rood groen oranje geel groen en die standaard kleuren dan word het wel mooi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, heb ik ook gedaan en werkt prima. Zit zelfs een kaartje bij met hoeveel je moet gebruiken om een bepaalde tint te krijgen. En bij mij waren het geen tubes, maar injectie spuiten met een verdeling erop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
luna400
13 jaar geleden
waar haal je die spuiten dan hier bij gamma niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ai...was al bang dat je dat zou vragen. Is een jaar of 8 geleden en ben ondertussen weer een paar x verhuisd. Ik heb met zitten googelen op verfpigment in spuit en dat soort dingen. helaas nix kunnen vinden. Ben bang dat je toch even wat bouwmarkten langs moet geen. Als ik nog wat vind, laat ik het je hier weten hoor!
Je kunt idd witte verf kopen en dan een andere kleur erdoor doen. No problemo!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
BIG problemo! Als je een kleur bij witte verf doet heb je mucho kleur nodig. Andersom gaat wel : bij een kleur, witte verf doen.
In principe kan je zelf een aantal kleuren met de verkrijgbare mengtubes mengen vanuit wit.
Je bent alleen wel wat beperkt en blijft steken in relatief lichte kleuren. Te veel aan kleurstof / pigment maakt de verf lichtgevoelig (verkleuring) en 'poederig'
Gemengde verven die je in de bouwmarkt of vakhandel koopt zijn gebaseerd op verschillende basis.
Afhankelijk van de gewenste eindkleur loopt de basis aan de hand waarvan met de mengmachine gemengd wordt van wit tot een lakachtige kleuring.
Vervolgens worden er voor sommige kleuren wel tot acht verschillende pasta's in wisselende kleuren en hoeveelheden door de verf gemengd.
Dus...het kan, maar beperkt.
Meng de pasta's -als je het zelf doet- beetje bij beetje door de verf en roer deze goed door. Zet eventueel een proefstukje op en laat de verf drogen om te kunnen beoordelen of de kleur zoals bedoeld is. Een gedroogde verf is over het algemeen donkerder dan een nog niet aangedroogde verf.
Misschien is het makkelijker en goedkoper om de basis vast te laten mengen in de kleur die je voor ogen hebt en de verf in stappen aan te lengen met één of twee tubes in een andere kleur om je contrast- of schaduwwerking te krijgen.
Eventueel zijn ook nog leuke effecten te krijgen door te deppen met een spons (zie afbeelding) of pluisvrije katoenen doek met een schaduwtint / zwaardere tint over je basiskleur