Waarom vliegen een grote zwerm vogels soms speelse rondjes?

Vandaag zag ik een grote zwerm vogels coninu rondjes vliegen. Het zag er heel speels uit. Maar is dat ook zo? En waarom doen vogels dit? En doen bepaalde soorten dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
15.7K

Het beste antwoord

Bedoel je spreeuwen?

Je ziet spreeuwen vaak in grote zwermen. Deze groepsvorming gebeurt stapje voor stapje, iedere dag sluiten er steeds een paar spreeuwen zich bij de groep aan. Dat leidt ten slotte in augustus tot de bekende spreeuwenwolken en de slaapplaatsen van soms wel tienduizenden vogels.
Waarom spreeuwen zo massaal overnachten, daar zijn ornithologen het nog steeds niet over eens. Want veilig voor roofvogels zijn ze zo niet echt, zo’n knetterhard gekwetter trekt al van verre de aandacht. Wel is de kans dat een spreeuw in de groep wordt gegrepen kleiner omdat de roofvogel moeite heeft met kiezen. Vooral onervaren rovers hebben daar moeite mee. De theorie van de Britse biologe Wynne-Edwards is dat spreeuwen willen zien met hoeveel ze zijn, met het oog op de beschikbare hoeveelheid voedsel in de omtrek.

Ik weet niet wat ze precies doen, maar ik vind het een geweldig gezicht. Ik heb op een plek gewoond met een heel groot stuk weiland direct achter mijn woning. Vanuit het raam keek ik daar op uit. Aan de zijkanten van dat weiland stonden bomen. Ik heb altijd gefascineerd naar die spreeuwen zitten kijken. Het lijkt i.d.d. een soort spel. Het leek wel alsof ze een show opvoerden in groepjes. Het ene gedeelte zat in groepen in de bomen en dan was een ander groep heel sierlijk aan het vliegen en dat wisselde zich voor een hele lange tijd af. Uiteindelijk streken ze allemaal neer om te rusten ofzo. En een hoop herrie dat ze maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
De lucht ziet dan zwart, maar dan ook echt zwart van de spreeuwen. Tot bijna angstaanwekkend aan toe. Maar erg fascinerend.

Toegevoegd na 14 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=8vhE8ScWe7w&NR=1

Toegevoegd na 18 minuten:
Zoals ik het me kan herinneren deden ze dat ook alleen tegen de tijd dat de avond valt. Oja, nooit buiten gaan lopen op dat moment, haha. Je word ontzettend besmeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan oefenen ze de samen-vlucht naar een warm/koud land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Momenteel komen de eerste trekvogels weer terug uit het zuiden, waarschijnlijk heb je kieviten gezien, de eerste zijn nu terug (vrij laat)
Trekvogels zoeken elkaar op als ze op reis zijn, door met elkaar op reis te zijn, is het veel veiliger.
Maar je moet dan wel goed op elkaar afgestemd zijn.
Als er slechts een vogel helemaal vooraan links af gaat, dan reargeren al die ander vogels op deze beweging, omdat ze bij elkaar willen blijven vliegen.
Want die eerste vogel vooraan kon wel een roofvogel gezien hebben!
En als er een vogel vlucht, vluchten ze allemaal.
Zo kan het gebeuren dat zo'n hele zwerm, speels heen en weer vliegt, kan zijn door gevaar, kan ook zijn om een landingsplaats te zoeken.
Alle trekvogels zoeken bij elkaar de bescherming van de groep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze moeten natuurlijk allemaal goed op elkaar zijn afgestemd, hoe vlieg ik als mijn voorganger zo vliegt, hoe zorg ik dat ik niet tegen de vogel naast mij bots... dat moet allemaal goed gecoordineerd worden natuurlijk.

dus ik denk dat het meer oefenen is dan spelen. En ik denk dat er wel degelijk verschil zit in soorten, maar dat dit meer ligt in hoe deze samenscholen, eenlingen zie je niet vaak in grote groepen vliegen.