mag ik bij na de verkoop van mijn huis, mijn stopcontacten vervangen in de woonkamer door simpelere/minder dure?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.5K

Antwoorden (2)

Het is zeer ongebruikelijk stopcontacten te verwijderen en die te vervangen door andere omdat ze deel uitmaken van de 'opstal' en daarmee 'aard- en nagelvast' zijn vebonden. Voorwerpen die aard- of nagelvast zijn verbonden worden beschouwd als onroerende zaken. Er moet sprake zijn van een zodanige hechte verbinding dat losmaken niet mogelijk is zonder breken of beschadigen.

Een koper zal er dus ook niet vanuit gaan dat je dit doet.

Ben je het wel van plan: bespreek dit vantevoren met de koper en laat dit vastleggen in de koopovereenkomst.
10 jaar geleden
Je verkoopt het huis zoals deze is dus inclusief alle nagelvaste zaken.

Indien je de stopcontacten vervangt voor dat de huis verkoopt, dan is het een andere zaak. Want je geeft koper de kans om zich vooraf informeren over de zaken die hij belangrijk vind.
Het vervangen van de geaarde stopcontacten met ongeaarde varianten zal niet worden toe gestaan, behalve als een huis van die leeftijd nog met die type stopcontacten verkocht mag worden.

Ook is het afhankelijk wat gemeld is voor de verkoop. Indien te verwacht is dat electrische systeem van het huis gerenoveerd is, dan is dat inclusief renovatie van de stopcontacten.