Kan een woningbouw vereniging je verbieden om op zondag te boren?

Wij werken de hele week en wanneer wij een keer iets in huis willen opknappen (hoog uit eens per jaar of zo) dan willen we dit in het weekend afmaken. Niet eerder lawaai maken als een uur om half 11 's morgens en 's avonds tot maximaal 22.00 uur. Ik heb het over incidentele werkzaamheden of reparaties. Het lijkt me logisch dat als er iets opgehangen moet worden je niet kan gaan zitten wachten tot de volgende zaterdag aanbreekt. Dit gaat dus niet om grote verbouwingen of eindeloos boren. Wij hebben een reglement ontvangen waarin staat dat er op zondag niet geklust mag worden en waarin tevens staat dat er tussen 20.00 en 8.00 geen werkzaamheden mogen plaatsvinden. Wij werken de hele week en komen pas tegen 7 uur thuis. Dit is een senioren flat met bijna alleen maar gepensioneerden................waarvan er bij zijn die wel met klompschoenen over slecht gelegde laminaat vloeren op zondag ochtend om 8 uur door het huis mogen stampen. Wij vinden het relement niet meer van deze tijd en rekening houden met de buren ook wanneer men iets in huis moet opknappen vinden we ook normaal. Maar rekening houden met buren die werken mag dan toch ook wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vooraf of achteraf?
Dus was dit reglement bekend bij het aangaan van het huurcontact?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, wij wonen hier bijna 5 jaar en dit reglement hebben wij nooit eerder gezien dus laat staan getekend
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Staat in je (originele) huurcontract een verwijzing naar een reglement?
Anders zou je wel eens een punt kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou het wel gaan aankaarten dat dit ouderwets is en of er wat mogelijk is want nu zijn ook de winkels al vaak of altijd open op zondag. Tijden veranderen, vraag om een stemming onder alle inwoners en dan moet je je daar bij neerleggen.

Antwoorden (2)

Als er sprake is van een (huishoudelijk) reglement en dat onderdeel is van huur- of koopovereenkomst, dan zult u zich er aan moeten houden. U geeft al aan dat het een seniorenflat is, met waarschijnlijk nog een aantal specifieke regels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leg de situatie uit aan de buren en zolang zij niet klagen over u overtreding van het huishoudelijk reglement. Zo lang zal u ook niet gaan klagen over de overlast die zij geven. Zoals u aangeeft hoort u de buren ook op uren dat u ze normaal gesproken niet zou mogen horen volgens het reglement.
Het reglement is hoe te handelen bij klachten.
Ook mag u in overleg met u medebewoners het reglement aan (laten) passen.

U mag het vragen, maar wees bereid op een Nee van uw medebewoners.
En misschien komt er alternatief uit die u zou niet zou verwachten.