Waarom mag de stekker van mijn wasmachine niet in een ander identiek stopcontact????t

Omdat het bovenste stopcontact (zie foto) het ineens niet meer deed moest ik een elektricien laten langskomen. Die kwam er achter dat het stopcontact het niet meer deed doordat de bedrading in de tl lamp(keuken) was doorgebrand . Oorzaak vlgs de elektricien; Ik heb al die tijd de stekker van d wasmachine in het bovenste stopcontact gedaan, terwijl het volgens hem alleen in de onderste mag. De bovenste is voor de verwarmingsketel zegt hij...... Dewoningbouw heeft mij hier nooit over in gelicht en de stop contacten zijn identiek. Vind het best raar dat dit de oorzaak is. Wat voor verschil kan er nu in die stopcontacten zitten, ze zijn toch beiden geaard?? Hoezit dit precies????

Weet jij het antwoord?

/2500

De elektrische bedrading in een huis is verdeeld in groepen (In de meterkast kun je het aantal groepen zien). elke groep kan apart uitgeschakeld worden en is ook voorzien van beveiliging. Voor een wasmachine is vaak een eigen groep beschikbaar en het bedoelde stopcontact (wandcontactdoos) zal waarschijnlijk tot betreffende groep behoren.

Er kunnen 2 oorzaken zijn: 1) Er is sprake van 2 verschillende groepen. Je wasmachine vraagt nogal veel stroom gedurende een paar momenten tijdens het wassen. Het is mogelijk dat het totaal van de stroom die door de draden gaat teveel is. In normale gevallen zou dan de stop moeten springen, maar ju zou net onder de grens kunnen zitten waardoor de draden na langdurig gebruik op deze manier wel aangetast kunnen worden. 2) De ander optie is dat er bij het ene stopcontact dunnere draad is gebruikt. Dunnere draad is makkelijker door de buis te trekken en goedkoper. Omdat de bedoeling was hier alleen de verwarmingsketel op aan te sluiten is dat een mogelijkheid geweest. Wel moet de stop dan lichter zijn (10A i.p.v. 16A) maar wellicht is die stop ooit eens vervangen door het te zware type en heeft de draad het eerder begeven dan de stop. En net als hierboven kan een te hoge belasting op den duur de rubber mantel om de draad doen verslijten. Aan de buitenkant is een aansluiting van een dunnere draad inderdaad niet te zien. Overleg een volgende keer eens met je elektricien of je wel de juiste stop gebruikt. Want wanneer er inderdaad dunnere draad achter het stopcontact zit en je gebruikt een te zware stop zal deze op cruciale momenten wellicht niet springen waardoor brand kan ontstaan.

De vraag in de titel: Een wasmachine hoort aangesloten te zijn op een eigen groep. In iets oudere installaties is de wasmachinegroep vaak niet beveiligd met een aardlekschakelaar. (de groep is wel geaard en er zit wel een zekering op van meestal 16A) Dit is een reden waarom de verwarmingsketel niet op de groep van de wasmachine hoort. De reden waarom een wasmachine op een eigen groep hoort is omdat ie een hoog vermogen heeft. (kan veel elektriciteit tegelijk nodig hebben) De rest van de vraag: De bedrading van de tl lamp in de keuken kan niet doorbranden doordat de wasmachine op die groep zit. (behalve als er grote fouten zitten in de installatie) De bedrading kan veel meer hebben dan de 16A van de zekering, dus teveel stroom hoort er niet gebruikt te kunnen worden.

De wasmachine heeft zijn eigen groep. Alle andere apparaten die op dezelfde groep zitten overleven de pieken van het aan en uitschakelen van de wasmachine niet zo goed. Nu is een tl lamp een goedkoop apparaat, maar je stereo, computer of tv zijn iets duurder. Waarom de woningbouw dit niet heeft gemeld is een raadsel, maar waarschijnlijk hebben zij er nooit over nagedacht dat iemand op het idee komt om de wasmachine aan een andere stopcontact aan te sluiten. Want het is de taak van de wasmachine fabrikant om de installateur te waarschuwen dat een wasmachine op een aparte groep aangesloten dient te worden. Vroeger zat er een krachtstroom stekker aan de wasmachine kon je de stekker niet in een andere stopcontact zetten. Dit maakte het mee verhuizen van de wasmachine te duur, dus nu zit er een standaard stekker aan elke wasmachine. Kortom ik zou even de gebruiksaanwezig van u wasmachine en andere apparaten gaan lezen. Sorry ik ben ook een van de botte techneuten die soms vergeet dat andere mensen niet dezelfde kennis hebben en mijn collega's werken ook bij de woningbouw en wasmachine fabrikanten. En wij techneuten schreven handleidingen die soms onleesbaar zijn voor de niet-techneuten. Toegevoegd na 1 dag: Zoals er al op gewezen is in de reactie bedoel ik met krachtstroom aansluiting de trekschakelaar zoals beschreven in link van de bron.

Bronnen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/spec...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100