Waarom mag de stekker van mijn wasmachine niet in een ander identiek stopcontact????t

Omdat het bovenste stopcontact (zie foto) het ineens niet meer deed moest ik een elektricien laten langskomen. Die kwam er achter dat het stopcontact het niet meer deed doordat de bedrading in de tl lamp(keuken) was doorgebrand . Oorzaak vlgs de elektricien; Ik heb al die tijd de stekker van d wasmachine in het bovenste stopcontact gedaan, terwijl het volgens hem alleen in de onderste mag. De bovenste is voor de verwarmingsketel zegt hij...... Dewoningbouw heeft mij hier nooit over in gelicht en de stop contacten zijn identiek. Vind het best raar dat dit de oorzaak is. Wat voor verschil kan er nu in die stopcontacten zitten, ze zijn toch beiden geaard?? Hoezit dit precies????

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
6.2K

Antwoorden (4)

De elektrische bedrading in een huis is verdeeld in groepen (In de meterkast kun je het aantal groepen zien). elke groep kan apart uitgeschakeld worden en is ook voorzien van beveiliging. Voor een wasmachine is vaak een eigen groep beschikbaar en het bedoelde stopcontact (wandcontactdoos) zal waarschijnlijk tot betreffende groep behoren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Maar hoe kan de bedrading dan doorbranden? Dan zou de zekering er toch uit moeten gaan? Die is juist ter bescherming van de bedrading.
Er kunnen 2 oorzaken zijn:

1) Er is sprake van 2 verschillende groepen. Je wasmachine vraagt nogal veel stroom gedurende een paar momenten tijdens het wassen. Het is mogelijk dat het totaal van de stroom die door de draden gaat teveel is.

In normale gevallen zou dan de stop moeten springen, maar ju zou net onder de grens kunnen zitten waardoor de draden na langdurig gebruik op deze manier wel aangetast kunnen worden.

2) De ander optie is dat er bij het ene stopcontact dunnere draad is gebruikt. Dunnere draad is makkelijker door de buis te trekken en goedkoper. Omdat de bedoeling was hier alleen de verwarmingsketel op aan te sluiten is dat een mogelijkheid geweest. Wel moet de stop dan lichter zijn (10A i.p.v. 16A) maar wellicht is die stop ooit eens vervangen door het te zware type en heeft de draad het eerder begeven dan de stop. En net als hierboven kan een te hoge belasting op den duur de rubber mantel om de draad doen verslijten.

Aan de buitenkant is een aansluiting van een dunnere draad inderdaad niet te zien. Overleg een volgende keer eens met je elektricien of je wel de juiste stop gebruikt. Want wanneer er inderdaad dunnere draad achter het stopcontact zit en je gebruikt een te zware stop zal deze op cruciale momenten wellicht niet springen waardoor brand kan ontstaan.
Thecis
10 jaar geleden
Niets aan toe te voegen. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aangenomen dat dit in Nederland is, moet er 2,5 mm2 draad gebruikt zijn.
Maar zelfs al is er 1,5 gebruik dan nog is een 16A zekering genoeg. (niet wettelijk) De elektricien kan dit makkelijk zien als ie het contact even openmaakt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@Jackd
We hebben het hier over draden in de buis ! 1,5mm2 mag je dan maximaal afzekeren met 10A. (dus niet met 16A !)
Zie ook: http://www.xj3.nl/dokuwiki/doku.php?id=elektrotabellen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet ik.
Volgens jouw tabel mag er 15A door en moet je zekeren met 10A.
Daar zitten flinke marges in.
Ook als je 1,5 zekert met 16A zal het goed gaan.
(dit is geen advies en minder veilig, de enige reden waarom ik dit zeg is dat het niet de oorzaak van het probleem kan zijn)
Reddie
10 jaar geleden
Maar hoe kan de bedrading dan doorbranden? Dan zou de zekering er toch uit moeten gaan? Die is juist ter bescherming van de bedrading.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedrading in een lamp brand meestal door door de warmte van de lamp. (door warmte verouderd en droogt bedrading sneller uit)
Of door slechte contacten. (lees oude slecht aangesloten kroonsteentjes)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Soms zit er in de groepenkast (ondanks alles) toch een pasring van 16A in. Omdat dit de meest gebruikte stop is gaan mensen die er dan ook in stoppen met een te zwaar gezekerde situatie als gevolg. Maar dis is alleen indien er werkelijk sprake is van (te) dun 1,5mm2 draad. Bij langdurige belasting hoge zou ook gewoon de rubber mantel versleten kunnen raken en langzaam bros worden en/of wat geen smelten. Dat zou niet moeten, maar niets heeft het eeuwige leven. Ook elektriciteitsdraad niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ps. ik gok dat de wasmachine het niet mee doet doordat de zekering uit gesprongen is en niet doordat bedrading letterlijk doorgebrand is. (maar daarover kan alleen de vraagsteller meer info geven)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is zo gemakkelijk om een zekering van 10 A te vervangen door die van 16 A. Dit doet elke gebruiker, want een type stoppen is goedkoper dan twee types.
En sommige eigenaren doen het ook. Vooral als je hele veel huizen hebt waarvan je eigenaar bent en elke cent besparing per huis je 100 euro oplevert.
De vraag in de titel:

Een wasmachine hoort aangesloten te zijn op een eigen groep.
In iets oudere installaties is de wasmachinegroep vaak niet beveiligd met een aardlekschakelaar. (de groep is wel geaard en er zit wel een zekering op van meestal 16A)
Dit is een reden waarom de verwarmingsketel niet op de groep van de wasmachine hoort. De reden waarom een wasmachine op een eigen groep hoort is omdat ie een hoog vermogen heeft. (kan veel elektriciteit tegelijk nodig hebben)

De rest van de vraag:

De bedrading van de tl lamp in de keuken kan niet doorbranden doordat de wasmachine op die groep zit. (behalve als er grote fouten zitten in de installatie)
De bedrading kan veel meer hebben dan de 16A van de zekering, dus teveel stroom hoort er niet gebruikt te kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
"Een wasmachine hoort aangesloten te zijn op een eigen groep." Dat is niet geheel correct ! Het is handig en soms verstandig maar geen noodzaak en al helemaal geen voorschrift. Een aardlek is voor een wasmachine, noch voor een verwarming noodzakelijk. Alleen randaarde volstaat voor beide prima. Dus dat mag ook geen verschil maken. En wat het laatste deel van je antwoord betreft ben ik het met je eens dat in goede omstandigheden een 2,5mm2 draad 16A zou moeten kunnen hebben. De elektricien ter plekke heeft echter geconstateerd dat dat in dit geval niet zo was. Ben jij echt zo zeker van je zaak dat jij op afstand kan zien dat 'ie ongelijk heeft ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.liander.nl/liander/veiligheid_preventie/veilig_met/groepenoverzicht.htm
Wassen en drogen
Vandaag de dag bent u verplicht om uw wasmachine op een aparte groep aan te sluiten. "de bedrading in de tl lamp(keuken) was doorgebrand"
Door bedrading in een lamp loopt geen stroom die naar de wasmachine gaat. 2,5mm2 kan (veilig) 27A hebben:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitsleiding
met een 16A zekering is er zeer veel marge. Het verhaal komt via de vraagsteller binnen, als dat verhaal klopt weet ik zeker dat de elektricien (gedeeltelijk) ongelijk heeft.
Reddie
10 jaar geleden
"De bedrading van de tl lamp in de keuken kan niet doorbranden doordat de wasmachine op die groep zit."
Was ook mijn gedachte, maar dat klopt niet helemaal.
In bijna elke ruimte komt de aanvoer van elektriciteit binnen op de centrale doos in het plafond. Vandaar gaat het naar de stopcontacten.
Maar hoe kan de bedrading dan doorbranden? Dan zou de zekering er toch uit moeten gaan? Die is juist ter bescherming van de bedrading.
Verder ben ik met je eens dat "deskundigen" niet altijd even deskundig zijn, omdat ze wel wat hebben geleerd, maar het niet altijd hebben begrepen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de vraag staat:
"bedrading in de tl lamp"
IN de lamp, maar misschien moeten we dat groter zien en telt de centraaldoos achter de lamp ook mee?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Een mogelijkheid die we allen nog niet genoemd hebben zou ook een slecht contact kunnen zijn. Dat kan gaan vonken, en zo warmte ontwikkelen. Maar in dat geval staat het hele gebeuren los van het gebruikte stopcontact. Overigens komt het zeker voor dat de aanvoerdraden gewoon door het TL-armatuur lopen. Niet zozeer door de lamp zelf maar wel naar het kroonsteentje waarna de voeding weer door loop naar het volgende punt; het stopcontact in dit geval. Bedenk ook dat ook een TL-lamp warm wordt en een metalen TL-armatuur vaak scherpe kantjes heeft. Allemaal niet ideaal voor de draden daarin. Er zijn dus duidelijk nog meerdere mogelijkheden, maar bij GV zijn we gehouden aan het beantwoorden van de vraag (op straffe van verwijdering van het antwoord) en in dit geval stelt de vraag dat de storing in de lamp veroorzaakt zou zijn door het aansluiten van de wasmachine op het betreffende stopcontact.
De wasmachine heeft zijn eigen groep. Alle andere apparaten die op dezelfde groep zitten overleven de pieken van het aan en uitschakelen van de wasmachine niet zo goed.
Nu is een tl lamp een goedkoop apparaat, maar je stereo, computer of tv zijn iets duurder.

Waarom de woningbouw dit niet heeft gemeld is een raadsel, maar waarschijnlijk hebben zij er nooit over nagedacht dat iemand op het idee komt om de wasmachine aan een andere stopcontact aan te sluiten.
Want het is de taak van de wasmachine fabrikant om de installateur te waarschuwen dat een wasmachine op een aparte groep aangesloten dient te worden.
Vroeger zat er een krachtstroom stekker aan de wasmachine kon je de stekker niet in een andere stopcontact zetten.
Dit maakte het mee verhuizen van de wasmachine te duur, dus nu zit er een standaard stekker aan elke wasmachine.
Kortom ik zou even de gebruiksaanwezig van u wasmachine en andere apparaten gaan lezen. Sorry ik ben ook een van de botte techneuten die soms vergeet dat andere mensen niet dezelfde kennis hebben en mijn collega's werken ook bij de woningbouw en wasmachine fabrikanten.

En wij techneuten schreven handleidingen die soms onleesbaar zijn voor de niet-techneuten.

Toegevoegd na 1 dag:
Zoals er al op gewezen is in de reactie bedoel ik met krachtstroom aansluiting de trekschakelaar zoals beschreven in link van de bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Een "krachtstroom stekker" ?!?
380V op een wasmachine. Dat lijkt me niet. Ik denk dat je een blauwe CEE-stekker bedoeld. https://www.google.nl/search?q=blauw+cee&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=ZtoJU5HAEIeO0AWZwoCADw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1138&bih=518
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoelde de trekschakelaar voor de wasmachine. En dat is inderdaad geen 380V aansluiting, maar een speciale geaarde 220 V aansluiting voor de wasmachine in badkamer.
De CEE stekker heeft een ander doel.