Wat kan het zijn, dat er waterloopt in de onderste rail van de schuifpui?

Bij veel regen, loopt er water op de binnenrail van de schuifpui.
Ik heb de sleuevn al open gemaakt, maar toch bij veel regen loopt het weer vol.
Steeds maak ik nu met een handdoek die rail droog.
Wie komt met een oplossing?

10 jaar geleden
in: Wonen
11.1K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat het een hefschuifpui betreft?
Wind- en waterdichtheid van hefschuifpuien is vaker een probleem, zeker als de pui een beetje ongelukkig op de wind staat. Je zou kunnen kijken of de rubber dichtingen aan de sluitzijde en onderzijde goed gemonteerd zijn. Deze horen zowel aan de binnen- als de buitenkant van de deur te zitten. Ook hoort deze uit 1 geheel te bestaan waarbij de hoek gelast is. Als deze niet gelast zijn, maar gewoon koud tegen elkaar gedrukt dan weet je in ieder geval zeker dat je lekkage krijgt. Kijk ook even wat voor een dichting er tussen de vaste en schuivende deur zit? rubbers willen nog wel eens voor problemen zorgen. Het beste kan hier een aluminium dichting tussen zitten.
Ander veel voorkomende oorzaak is dat de pui niet haaks en te lood is geplaatst. Met name het laatste. Dit zou je eenvoudigweg kunnen controleren met een waterpas. Als hier het probleem zit heb je genoeg stof voor een flinke discussie met de aannemer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het probleem doet zich voor aan de buitenkant, daar komt de regen tegen de schuifpui aan en zal zich, als daar ruimte voor is verzamelen bij de onderste rail waar de pui overheen schuift. Als dit maar vol genoeg loopt, bij harde en of veel regen, zal het vanzelf verzadigd raken en onder de pui door sijpelen, waardoor het aan de binnenkant tevoorschijn komt.

Dit hoort natuurlijk niet en kan het gevolg zijn van verkeerde montage of een productiefout. In ieder geval zou ik eens vanaf de buitenkant bekijken of alles goed afsluit en door bijvoorbeeld het gieten van water op bepaalde, eens kijken waar de probleemplek zit.