Is mijn aarde van mijn stopcontacten aangesloten op het riool?

Ik heb een brief ontvangen van enexis de netwerk beheerder die aan mij vraagt of ik wil controleren,of de aarde is aan gesloten is op het riool.
De reden hiervan is de metalen riolering buizen in mijn straat worden vervangen door kunststof exemplaren.
Mijn vraag: hoe controleer ik dit of dit het geval is?en zo ja hoe los ik dit "aarde " probleem op zonder gebruik te maken van de riolering?
--

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Het beste antwoord

Weet je zeker dat je de riolering bedoeld? Ik denk eerder de waterleiding! Die werd vroeger van metaal/koper leiding gemaakt, hiervan werd dan de aarde gepakt.
Deze leidingen worden inderdaad vervangen door kunststof.
De riolering is van gresbuis, kunststof, (asbest)beton, MAW niet geleidende stoffen.
Als je netbeheerder geen aarde levert ben je zelf verantwoordelijk voor de aarde.
Dit doe je dan door een aardelectrode de grond in te slaan.
Dit is een dikke koperen pin waar dan een blanke koperen draad aan wordt gemaakt en naar je meterkast gaat.
Een installateur kan dit voor je doen.
Je kan het ook zelf doen, maar dat neemt risico's met zich mee.
Je kan een leiding raken wat in de grond is, die schade wordt dan op jou verhaalt!
Officieel moet je namelijk eerst een gat graven om te kijken als er niks is, je moet een KLIC melding hebben als je graaft en een pin in de grond slaat. Als je dit laat doen door een installateur is die daar verantwoordelijk voor. Ze kunnen ook meten als de aardpin ook de juiste waarde heeft om een goede aarde te krijgen. Tevens is het aansluiten van de aarde in je meterkast ook werk voor iemand die weet waar die mee bezig is.
Ik raad je aan om een aardpin te gebruiken ipv de aarde van mijn werkgever. Je aarde is dan zo dicht mogelijk bij de verbruiker. Dan kan de foutstroom het snelste wegvloeien naar aarde.
Maar het is wel een vereiste dat je aardpin aan de norm voldoet!
Daarom kan je het beste dit laten doen door een installateur.
Er zijn ook gespecialiseerde bedrijven die alleen maar cathodische beveiligen maken. In Limburg heb je bijv Jules Goosens.
Maar zoals ik al zei, een installateur kan dit ook doen. Laat een vrijblijvende offerte aan maken bij meerdere bedrijven en maak daar je keuze uit.

Doe het goed en veilig!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om je aarde te controleren kijk je vanaf je meterkast waar je aarde heen gaat. Zit die vanaf de meterkast naar de waterleiding, dan is ie via( je raad het al) je waterleiding geaard. Dan moet je een nieuwe aardpin hebben.
Gaat je aarddraad naar buiten of je ziet een aardpin waar die op zit dan hoef je geen actie te ondernemen. Als je het niet vertrouwt kan je altijd een expert er naar laten kijken, maar dot zal niet kosteloos zijn. Mits je in de buurt woont kom ik wel ff kijken tussen de bedrijven door;-)
teusvh
10 jaar geleden
Kost wel iets, zo 'n aardpen laten aanbrengen. Afhankelijk van hoe je woont kun je dat ook goed samen met de buren doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik weet waar ik in ieder geval naar moet zoeken bedankt voor het zeer duidelijke antwoord