Mag een woningbouwvereniging na 1 jaar contract de huur verhogen?

Mijn huis wordt gesloopt. Heb nu een wisselwoning gekregen. Na 8 maanden kan ik in de nieuwe woning terecht. Maar zij zeggen dat de nieuwbouw een 1 jaar contract wordt.

Mijn vraag:

Mogen ze na een jaar de huur verhogen?

Toegevoegd na 1 minuut:
stap 1: sloopt woning ui
stap2: wisselwoning 8maanden wonen
stap 3 nieuw bouw voor 1 jaar

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1K

Antwoorden (3)

Elk jaar mogen ze de huur verhogen, maar voor huurders die al in de woning wonen is er een maximale percentage waar mee verhoogt mag worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De huurprijzen worden doorgaans elk jaar verhoogd naargelang de index stijgt of daalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, elk jaar per 1 juli worden de huren verhoogd, meestal de inflatie plus een opslag, afhankelijk van je inkomen. Zo is dat in elk geval in 2013 geweest en ook dit jaar staat dat op het programma. Als je in een gerenoveerde woning (terug) komt, zou het best wel eens kunnen dat de huur opeens een stuk hoger ligt vanwege het grotere huurgenot. En ook dan is er per 1 juli een huurverhoging. Huurcontracten worden tegenwoordig standaard voor één jaar afgesloten en daarna volgt geruisloos verlenging voor telkens één jaar.