Waarom blijft er bijna nooit sneeuw liggen op een putdeksel?

Het komt door warme lucht, maar is dit dan zo warm dat dit de sneeuw laat smelten? Als je een putdeksel voelt, voelt hij toch altijd koud aan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2.6K

Het beste antwoord

Dit zijn putdeksels die lijden naar het riool. In dit riool komen alle afvalstoffen terecht die wij door- of weg spoelen. Hierbij zit ook het hete (af)was water, douch/bad water etc. Dit is warm/heet. Je kunt je voorstellen dat deze warmte zich verspreid in het rioolnet. Een eigenschap van warmte is dat het stijgt en zie hier; het "kleeft"t tegen de putdeksels.

Deze worden als het ware verwarmt en bij sneeuwval en/of vorst zullen deze als laatste "wit" worden.

Kijk maar eens goed naar de daken van de huizen. Rondom een schoorsteen of "gas/warmte afvoer" van een ketel blijft het ook erg lang "droog" ".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat riool water warmer is dan 0 graden is stijgt de warmte van het water op naar de putdeksel en daarom blijft er geen sneeuw op liggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de themperatuur rond het vriespunt ligt, dan maak 1 graad verschil al veel uit.
Onder de putdeksel is geen grond maar lucht, deze koelt zo maar niet af tot onder nul, waarschijnlijk zelfs nooit.
Hierdoor is de putdeksel iets minder koud dan het wegdek er om heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook van water van een lage temperatuur stijgt altijd wat waterdamp op, deze condenseert tegen het putdeksel waardoor het warmte toevoegt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zodra de temperatuur van het putdeksel teveel stijgt stopt de condensatie, de temperatuur van de waterdamp is ook maar weinig boven nul, er ontstaat dus een evenwicht.