Hoe verwijder ik de zilverlaag van oude dvd/cd ?

Ik wil ze graag transparant hebben om creatief mee bezig te zijn, o.a
raamdecoraties.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
12K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer het eens met terpetine of thinner.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iedereen heel erg bedankt voor een oplossing. Maar ik ben er inmiddels achter en dat gaat perfect. 2 kleine krasjes langs de rand en dan met krachtig plakband ( duck tape ) de zilver laag eraf trekken.

Antwoorden (3)

Met koperpoets flink poetsten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een idee, maar dan worden het wel halve CD's , echter krijg je wel een transparante halve CD.

Je knipt een CD door midden met een schaar, nu zouden er ook velletjes kunnen ontstaan. en dan trek je het zilverlaagje en de transparante CD van elkaar af.

Dit werkt prima voor mij, ik gebruik de transparante delen voor leuke proefjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het metaal is aluminium, dat zou je kunnen oplossen in zoutzuur of schoonmaakazijn. Probleem is dat de aluminiumlaag wordt beschermd door een laklaag; de kant waar ook een beschrijving gezet kan worden. Deze laag zal dus eerst verwijderd moeten worden. Hoe? Misschien met thinner, hoewel ik niet weet wat polycarbonaat, de andere kant, daarmee doet. Heb je er gedacht om schijfjes zonder metaal te kopen?

Toegevoegd na 42 seconden:
een bron