Hoe kun je een fikse cactus het beste verplanten?

Ik heb een zogenaamde 'schoonmoedersstoel' cactus hier.
In de loop van de tijd is die ook alweer aardig gegroeid. Hoe kun je een dergelijke cactus goed verplanten zonder verwondingen? Het zijn nogal fikse naalden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
6.1K

Het beste antwoord

ik verpot grote cactussen altijd samen met een vriend of vriendin.
die houdt de cactus in de houdgreep met motorhandschoenen aan, of met een dikke krant er omheen.
ik doe dan het bijvullen van de aarde.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ging dwars door mijn motorhandschoenen, diverse handdoeken etc, vandaar de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar zo'n brandweerman al niet goed voor is!
Rieneke1
12 jaar geleden
keesje ;)
Rieneke1
12 jaar geleden
wayan, al een dikke krant geprobeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst een oud dekbed eromheen wikkelen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een oud dekbed is een goed idee, wel oppassen dat de naalden niet breken. Dat is niet goed voor de cactus. maar voorzichtig een dekbed er op prikken met verschillende lagen, moet haast wel goed komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vriend of vriendin vind ik een goede optie... De stekels zijn echt scherp en lang en ik wil de cactus niet beschadigen.
Ik vroeg me ook af of er bijvoorbeeld een cactuskweker is die tips heeft die wij over het hoofd zien??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie optie die piepschuim, zat ook al te denken naar isolatiemateriaal naar aanleiding van de antwoorden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, ik ga het proberen. Als ik een tijdje niet op GV ben zal ik niet kunnen typen

Andere antwoorden (2)

Wikkel er wat handdoeken omheen. De naalden worden daarmee niet beschadigd, zoalsook jouw handen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
--------------------------------------------------------------------------------
Verpotten cactussen

Het verpotten van cactussen is vaak een hele klus, kleineren soorten gaat nog wel met handschoenen aan. Bij grotere cactussen word het moeilijker. De beste periode om te verpotten is net na de winterrustperiode, zo rond eind februari begin maart. Een eenvoudige manier is een stuk krantenpapier en deze oprollen en rond de basis van de cactus doen, de twee uiteinden van het papier dan met 1 hand stevig vasthouden. Is het een cactus met stevige en grote stekels neem dan twee stukken piepschuim van 2 tot 4 cm dik, druk deze tegen de stekels en tillen maar, als je geen piepschuim hebt helpen enkele stevige sponsen ook wel. Grote zuilcactussen kan men in een (oude)deken wikkelen en zo met de hulp van een tweede persoon verpotten.

--------------------------------------------------------------------------------