Wat is het omslagpunt voor het uitzetten van vloerverwarming?

Wanneer loont het om vloerverwarming uit te zetten?

Toegevoegd na 9 uur:
Ik heb begrepen dat je de vloerverwarming (hoofdverwarming) beter aan kan laten omdat het meer energie kost om het iedere dag opnieuw op te warmen. Wat is hierin het omslagpunt? twee dagen, drie dagen? Of toch gewoon iedere nacht? Om mee te nemen in de overweging: ik heb plavuizen met daarop laminaat.

Toegevoegd na 9 uur:
Ik heb begrepen dat je de vloerverwarming (hoofdverwarming) beter aan kan laten omdat het meer energie kost om het iedere dag opnieuw op te warmen. Wat is hierin het omslagpunt? twee dagen, drie dagen? Of toch gewoon iedere nacht? Om mee te nemen in de overweging: ik heb plavuizen met daarop laminaat.

Toegevoegd na 9 uur:
Er is alleen vloerverwarming, geen enkele radiator in huis.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Zodra het warm is in de kamer ?
Reddie
10 jaar geleden
Het loont altijd om hem uit te zetten.

Antwoorden (2)

Vloerverwarming is zeer efficiënt het heeft echter niet een hoog rendement. Hierdoor is het niet te bepalen of je beter kan uitzetten, zonder dat je vertelt of je in de ruimte ook radiatoren of convectorputten hebt. Met radiatoren warm je sneller de ruimte op met vloerverwarming heb je meer comfort voor langere duur. Radiator verwarming is sneller goedkoper, maar comfort mag toch wel wat kosten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een fabel dat een vloerverwarming meer energie gebruikt als deze bij afwezigheid uitgezet wordt. Het warmteverlies in een kamer is hoofdzakelijk afhankelijk van het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur, en zal dus afnemen naarmate de kamer kouder wordt. Als je na en aantal dagen de kamer weer verwarmt, zal je de verloren warmte weer even moeten bijstoken, maar dit is altijd minder dan permanent op temperatuur houden. Met een vloerverwarming kan dit bijstoken best wel lang duren, bv meerdere uren of zelfs een dag, dus is het meer de vraag of je het verlies in comfort wilt tolereren bij het uitschakelen van de verwarming.