Vijver ligt dicht met windgaas. dit was voor het blad. Vissen zijn er aan gewend. kan het kwaad om dit gaas heel de winter te laten liggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (3)

Helemaal niet, je kunt gerust het gaas laten. Ook de bladeren die erop liggen, kunnen geen kwaad, het geeft extra beschutting. Doordat er nog winderig en guur weer te verwachten is zouden zonder dat net nog vele bladeren in de vijver belanden. Is meteen bescherming tegen reigers en katten.

In het voorjaar, wanneer het zachter wordt en de dagen lengen moet het gaas eraf, het geeft dan teveel schaduw aan de waterplanten, vooral de lelies maken dan al flinke scheuten.
Z512099
10 jaar geleden
Ik zou het gaas nu verwijderen, omdat je zoveel mogelijk licht in je vijver door wilt laten dringen als hij bedekt met ijs is. Op die manier is de zuurstofvoorziening door algen verzekerd en in het voorjaar warmt het water weer lekker snel op doordat de bodem door de zon wordt verwarmd. Als er langere tijd sneeuw opkomt dan kun je wel problemen krijgen, kwestie van sneeuw verwijderen voordat het aanvriest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeker als er vissen in zitten het verwijderen als je alles laat liggen blad en sneeuw of ijs dan is de kans groot dat je vissen dit niet overleven.
zou een Luchtpompje erin doen tegen bevriezen van het water er blijft dan altijd een stukje ijsvrij en de gassen kunnen wegkomen.
niet te diep zetten want onderin de vijver is het warmer en mag niet gemengd worden met het koude water bovenin.