bespaar je verwarmingskosten met een verplaatsbare thermostaat?

Wij hebben een gewone klokthermostaat in de woonkamer maar in de week zitten wij nooit in de woonkamer en leven wij in onze keuken (hebben daar ook een zithoek en tv). Nu kunnen wij de verwarming in de woonkamer niet uitzetten omdat de thermostaat daar staat en we de keuken warm moeten krijgen. we hebben een binnenschuifdeur tussen keuken en living. zouden wij ons geld besparen met een verplaatsbare thermostaat die we in de keuken kunnen plaatsen zodat de verwarming in de woonkamer in de week volledig uit kan als we de schuifdeur tussen de 2 ruimtes gesloten houden? aangezien een verplaatsbare klokthermostaat toch al gauw 300 euro kost twijfel ik over de aankoop. graag uw advies

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.3K
fremar
10 jaar geleden
Waarom zou je geen vaste in de keuken nemen als je daar in hoofdzzaak verblijft?

Antwoorden (1)

Op dit moment slaat de kachel aan en blijft aan totdat de thermostaat in de kamer bericht geeft dat de gewenste warmte is bereikt.
Met een verplaatsbare thermostaat kan je regelen dat niet de temperatuur in de kamer bepalend is voor het afslaan van de kachel maar de temperatuur in bijvoorbeeld de keuken.

om te weten of dit een besparing oplevert is het van belang om te weten of u de radiatoren in de kamer ook dicht gaat draaien. als dit zo is zal hier geen warmte meer heen gaan en zal de temperatuur in de keuken eerder op het gewenste niveau zijn. dan zal er ook een besparing zijn.

indien u de radiatoren in de kamer gewoon open laat staan zal er niet veel effect zijn.

misschien is de keuken iets kleiner dan de kamer en daardoor eerder op temperatuur of is er in de kamer een open trap naar boven waardoor er daar meer warmte naar boven vliegt. komt er meer zon in de keuken of juist in de kamer?
allemaal zaken die enigszins van invloed zijn op een mogelijke besparing