Waar komt een luchtbel in de kraan vandaan?

Bij een gewone kraan gebruik ik warm water. Daarna gebruik ik de kraan een paar minuten niet. Vervolgens draai ik de koudwaterknop van de kraan open.

Nu komt er eerst warm water uit de kraan - logisch, dat zat er nog in. Daarna komt een luchtbel. Pas daarna komt het koelere water.

Waar komt die luchtbel vandaan, en waarom komt die pas na een tijdje, alsof hij van diep uit de kraan moet komen?

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Wonen
7K

Het beste antwoord

Leidingwater bevat altijd lucht. Warm water wil die lucht (voor een gedeelte) laten ontsnappen; in de leiding wordt dit door de hoge leidingdruk tegengegaan. Zodra het warme water de afsluiter (kraan) is gepasseerd is de druk lager en ontsnapt de lucht belletje voor belletje naar de afsluiter van de koudwaterleiding. Hier ontstaat zodoende de luchtbel die later meekomt als je de koude kraan open zet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het warme water koelt af en krimpt daardoor. Zo onstaat er tussen het warme en het koude water een luchtbel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IN sanitair water zit altijd lucht
dit heeft te maken met het drukvat in de boiler
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In je CV systeem zit een drukvat. Niet in de boiler. Jammer dat de minkukels minnen zonder motivatie.
Van mij een plus voor het eerste gedeelte van je antwoord