Waar vind ik hulp bij het vinden en kiezen van een huis?

Ik wil rustig (zo stil mogelijk) gaan wonen maar heb hulp nodig bij het vinden en kiezen van een huis. De vragen waar ik mee zit zijn o.a.
Binnen of buiten de bebouwde kom?
Wat voor soort huis?
Welke regio?
Ik heb geen verstand van huizen, een makelaar heeft hier wel verstand van maar is regiogebonden. Ik wil niet eerst een regio kiezen, rustige huizen die ik kan betalen zijn er niet zo veel. Waar vind ik hulp bij het kiezen van een huis?

Toegevoegd na 21 uur:
Ik weet wat ik wil (buren op afstand, tuin) maar ik vraag me af of dat realistisch is en wat ik me op de hals haal als ik op het platteland ga wonen. Het perfecte huis bestaat niet dus het zal een compromis moeten worden en ik denk niet dat ik de voor- en nadelen kan inschatten.
Een makelaar kan helpen maar hoe kies ik een makelaar als ik niet weet waar ik wil gaan wonen? Alleen provincies Friesland, Groningen, Zeeland en Limburg vallen definitief af. Ik ben bij een makelaar in mijn woonplaats geweest maar die denkt bij "rustig" aan een steegje in het centrum. In de regio waar ik woon zijn de huizen in het buitengebied te duur.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
Poet
10 jaar geleden
In welke provincie ongeveer?

Antwoorden (1)

maak eerst een lijst van wat jij belangrijk vind.
afstand tot familie
afstand tot inkomstenbron
afstand tot medische zorg
afstand tot winkels
binnen of komt ook buitenland in aanmerking
maximale kosten voor de woning per maand
kosten voor energie
welke vorm van verwarming, ben je bereid om veel werk erin te steken of is het komfort van gas belangrijk, kun je de kosten voor een jaar voorschieten
berijkbaarheid ,al dan niet met OV.

dan komen de eisen die je aan de woning stelt
hoe veel kamers vooral slaapkamers is dan van belang
wil je een tuin, wat voor tuin, bloemen ,of juist groente, en in welke mate wil je zelfvoorzienend zijn met je groente
Wil je traplopen,of in geen geval
huisdieren wel of niet toegestaan
vervolgens geef je de gegevens die uit je lijst komen in op een woningzoeksite en kun je een selectie maken naar regio en andere kriteria, dan krijg je de resultaten en daar verder op selecteren tot je je droomhuis vind.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Hou je van klussen of juist niet
burgos
10 jaar geleden
Makelaar.