Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar vind ik hulp bij het vinden en kiezen van een huis?

Ik wil rustig (zo stil mogelijk) gaan wonen maar heb hulp nodig bij het vinden en kiezen van een huis. De vragen waar ik mee zit zijn o.a.
Binnen of buiten de bebouwde kom?
Wat voor soort huis?
Welke regio?
Ik heb geen verstand van huizen, een makelaar heeft hier wel verstand van maar is regiogebonden. Ik wil niet eerst een regio kiezen, rustige huizen die ik kan betalen zijn er niet zo veel. Waar vind ik hulp bij het kiezen van een huis?

Toegevoegd na 21 uur:
Ik weet wat ik wil (buren op afstand, tuin) maar ik vraag me af of dat realistisch is en wat ik me op de hals haal als ik op het platteland ga wonen. Het perfecte huis bestaat niet dus het zal een compromis moeten worden en ik denk niet dat ik de voor- en nadelen kan inschatten.
Een makelaar kan helpen maar hoe kies ik een makelaar als ik niet weet waar ik wil gaan wonen? Alleen provincies Friesland, Groningen, Zeeland en Limburg vallen definitief af. Ik ben bij een makelaar in mijn woonplaats geweest maar die denkt bij "rustig" aan een steegje in het centrum. In de regio waar ik woon zijn de huizen in het buitengebied te duur.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
746
Poet
10 jaar geleden
In welke provincie ongeveer?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

maak eerst een lijst van wat jij belangrijk vind.
afstand tot familie
afstand tot inkomstenbron
afstand tot medische zorg
afstand tot winkels
binnen of komt ook buitenland in aanmerking
maximale kosten voor de woning per maand
kosten voor energie
welke vorm van verwarming, ben je bereid om veel werk erin te steken of is het komfort van gas belangrijk, kun je de kosten voor een jaar voorschieten
berijkbaarheid ,al dan niet met OV.

dan komen de eisen die je aan de woning stelt
hoe veel kamers vooral slaapkamers is dan van belang