Op het Bushcraft forum staat de volgende gebruiksaanwijzing:

Materiaal Huid van muskusrat,haas,konijn
Weken huiden in water van 20 °C
hierin afwasmiddel ( 10 gram / 5 liter water)
3 dagen, elke dag nieuw bad maken
Was huid in sopje van synthetisch wolwasmiddel
Vlies verwijderen Op de vleeskant zit vlees, door schrapen en afpellen voorzichtig verwijderen
dit doen voor verdere behandeling
Pekel de Huiden in water van 20 °C
300 gram keuken zout
150 gram tafelazijn
2 - 3 dagen laten staan, iedere dag bewegen, met een stokje of pollepel uit de keuken als je vrouw het goed vind.
Looien huiden in water van 20 °C
200 gram keuken zout
150 gram aluin
zout en aluin hoeveelheid is per 5 liter water
Voordrogen Huiden met de hand uitpersen, eventueel tussen handdoeken
Vetten Vleeskant insmeren met 1 dl wasverzachter
Drogen Langzaam laten drogen
Stollen Huiden worden hard. Met vlees kant over een scherpe tafelrand of oude appelkist trekken maakt ze soepel
Schuren Met grof schuurpapier vleeskant schuren.
Resultaat Hierna is de huid geprepareerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plus!
wel nog wat commentaar:
beter is om de huid te schrapen voordat die 'in bad' gaat. Anders loop je kans dat de huid sneller scheurt omdat die dan week is.
Wij slaan zelf de stap van de huid wassen met afwasmiddel en wolwas over, maar degene die dit geschreven heeft doet dit waarschijnlijk voor de geur en eventueel aanwezige vlooien en parasieten (hoewel de geur en de diertjes wel zijn verdwenen aan het einde van het looiproces).
Ook de temperatuur van het water komt niet zo verschrikkelijk nauw als hier staat beschreven. Om de huid de schrapen kan je het beste een mes gebruiken waarbij je je hele hand door het heft kan steken, maar in elk geval met afgeronde punt. Dit voorkomt dat je in de huid snijdt tijdens het verwijderen van vet en vlees.
succes!