Hoe maak ik mijn oven/magnetron weer mooi schoon?

Toegevoegd na 15 seconden:
Wat werkt nu echt het beste?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Bedoel je een combi-magnetron? Die is nl. vetter door het bakken.

Buitenkant;
Gebruik geen schurende of scherpe middelen. Water en afwasmiddel is genoeg. Nadrogen met een theedoek is genoeg. Is hij van RVS dan moet je meteen kalk-,vet-,eiwit- en zetmeel vlekken verwijderen, anders kan corrosie ontstaan.

Binnenkant;
Het gemakkelijkst is het om hem direct na gebruik schoon te maken, als hij is afgekoeld en het vuil nog niet is ingedroogd. Je kunt de binnenkant het best afnemen met een warme vochtige doek. Bij sterke vervuiling kan een mild reinigingsproduct of ovenreiniger ook. Deze laatste mag je alleen gebruiken in een onverwarmde oven en niet op een zelfreinigende achterwand. Gebruik geen agressieve middelen, schuurmiddelen en schuursponsjes.
Maak niet te vochtig schoon en droog hem goed na.

Raampje;
Dit kan het best met een mild reinigingsmiddel worden gedaan.Wrijf horizontaal het raam af met een zachte zeem
of niet pluizende microvezeldoek.

Geurtjes;
Doe een paar druppels citroensap in een kopje water en verwarm dit op maximum vermogen gedurend 2 min.

Afdichting;
Die maak je schoon met afwasmiddel.Gebruik geen schurende of scherpe schoonmaakmiddelen.

Toebehoor;
De toebehoren van de oven( rekjes, draaiplateau) laat je weken in water en afwasmiddel.Daarna gewoon afwassen met borstel of spons.

In de handleiding staan overigens nog meer tips.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

schaaltje ammonia er in, even goed opwarmen, en vervolgens uitsoppen.
wel goed ventileren ondertussen!
Rieneke1
13 jaar geleden
Als eerste de magnetron schoonmaken aan de binnenkant (bodem, wanden en bovenzijde + alle rekjes die er in zaten). Neem deze een paar keer af volgens de gebruiksvoorschriften van de magnetron. In de regel mag dit met een niet te warm sopje van een zacht schoonmaakmiddel of lauw water met een flinke scheut azijn. Ook al ziet je niets aan de binnenkant, deze is toch altijd wat vettig en daarmee een ideale plek voor de luchtjes om in te trekken.

Maak een zachte, pluisvrije doek vochtig met water. Maak daarmee het ruitje van de magnetron aan de buitenkant schoon. De magnetron schoonmaken aan de buitenkant gaat het best met een milde allesreiniger.

Zet een schaaltje water met citroen in de magnetron. Laat de magnetron even op de hoogste stand draaien en het vet kunt u met een sponsje er zo afhalen. Voor het beste resultaat dit een paar keer herhalen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bakje met water en citroensap een tijdje 'sudderen' in de magnetron. Dit maakt het aangekoekte vuil los. Daarna de magnetronoven reinigen met een spons met wat afwasmiddel.

(Dit werkt net zo goed als de tip met ammonia, maar stinkt heel wat minder!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik gebruik altijd de middelen van HG en die maakt mijn oven/magnetron super schoon. Ik vind het echt het beste, heb al heel veel verschillende geprobeerd.

Succes..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik de keukencuisine van Muscle.
Dat spul is wonderbaarlijk goed!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WAARSCHUWING:
IK raad met klem af een schaaltje met ammonia in de magnetron te zetten, afgezien dat het stinkt is ammoniak behoorlijk vergiftig.Het verdampt bij het aanzetten van de magnetron erg snel em kan je je adem benemen.
Als je dit toch wilt doen, doe het dan buiten.

En nu het antwoord:

Bij hardnekkig vuil maak ik een beetje geconcentreerd warm sopje van AFWASMIDDEL en doe daar een dopje (5ml) TERPENTINE doorheen.
Dit heb ik zelf bedacht dus is er geen andere bron van.
Het werkt meestal zelfs op vuil wat andere reinigingsmiddelen niet aan kunnen.
De terpentine moet wel goed door het sop heen geschud worden.

Het verwijdert ook (vet) vlekken in bekleding van auto's en
tast de stof zelf -bij mijn ondervinding- niet aan.

Vroeger gebruikte ik Quik en Brite, wat niet altijd goed te verkrijgen is.
Uit pure wanhoop heb ik eerst met gewoon afwasmiddel geprobeerd de klus te klaren, het vet echter verhinderde de werking van het afwasmiddel.
Toen heb ik bedacht dat een ontvetter die niet stinkt of snel verdampt toegevoegd aan afwasmiddel -wat op zich wel vrij mild is en goed schoonmaakt- wel eens een goede combinatie zou vormen.
Dat bleek het geval te zijn.
Ik gebruik dit mengsel vaak:
5ml Dreft /Dubro/geconcentreerd handafwasmiddel
5ml Terpentine(white spirit)
1000ml WARM water 40 graden
Het resultaat hangt wel sterk af van de soort vervuiling en of het ingebrand is.
Vooral ook vetvlekken in kleding gaan er goed mee uit.
Veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De magnetron doe ik gewoon met een nat doekje met Muscle of Cillit spray. Die is toch nooit echt vies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet een beker water met twee eetlepels soda tien minuten in de magnetron. Daarna veeg je al het vuil (en het vet) meteen weg. Soda ontvet beter dan vaatwastabletten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet je de magnetron dan ook aan met de soda erin?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zet een beker half gevuld met soda en water 10 minuten in de magnetron op ...maximum stand, daarna is het vuil/vet gemakkelijk te verwijderen.
Ik reinig hem altijd met een spuitbus ovenreiniger/magnetron reiniger, gewoon in de supermarkt te koop.
Even in laten trekken en afpoetsen, klaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet klooien met giftige en dampende middelen. Er zijn veel producten te koop die goed tot zeer goed werken en minder gevaarlijk zijn.
Er zijn speciale overreingers en zelfreinigende ovens die je met bestaande middelen uitstekend kunt reinigen.