waarom ploft mijn kolenkachel en hoe kan ik dat voorkomen ?

-de schouw wordt elk jaar professioneel geveegd.
-de kachel wordt elke jaar nagekeken

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
6.6K

Het beste antwoord

Een brandende kachel heeft brandstof en zuurstof nodig.
Prima te regelen met meer of minder lucht in de kachel te laten.
Bij veel lucht zal de kachel hoog branden en veel warmte geven.
Bij te weinig lucht smoor je de kachel, die dan minder warmte geeft of zelfs uit gaat.
Wil je een goed brandende kachel gaan temperen, dan doe je een schuif/ klepje wat dicht.
Maar aanvankelijk blijft de warmte nog in je kachel, het is zelfs zo, dat je met het temperen van je kachel op een verkeerde manier, de kachel zichtbaar minder gaat branden , maar van binnen alleen maar heter wordt!
Dat komt omdat de binnengelaten lucht, niet alleen de kachel hoger laat branden , maar ook de kachel koelt!
Bij het dichtzetten van de kachel, valt deze koeling weg en kan de kachel heter en heter worden, zonder zichtbare vlammen te hebben.
Hierdoor verbranden er steeds meer kolen en komt er steeds meer rook in de kachel, dus geen vlammen.
Op den duur is het in de kachel met rook zo heet, dat alsnog de rook ( onverbrande gassen) alsnog ontbrandt en dat geeft de harde plof!
Eigenlijk een kleine explosie van gassen.
Oplossing de kachel anders proberen te regelen en nooit te ver dicht zetten, of eerder dicht zetten, of iets dicht en later nog iets en nog iets.
Alles is afhankelijk van de soort kachel, de brandstof en de afvoerpijp.
Wat minder kolen in de kachel gooien, kan ook helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is een duidelijk en aanvaardbaar antwoord.Heeft mij goed geholpen.