Bij het verwijderen van behang van gipsplaat mag je geen behangafstoomapparaat gebruiken. Wel kun je bij de bouwmarkt of behangwinkel een behangafweekmiddel kopen. Als je hier het behang mee nat maakt, kun je het behang makkelijker verwijderen.

Voor meer tips met betrekking tot behangen: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Lekker overvloedig vochtig maken met water, het vocht in laten trekken zodat het behang verzadigt. Misschien daarna nog een keer hetzelfde proces, de oude lijm wordt weer vloeibaar en......., trekken maar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is herkenbaar.
Is het papierbehand of vinylbehang?
Als het 1 laag papierbehand is zou ik het gewoon laten zitten en over behangen/ verven.
is het vinylbehang dan wordt het lastig (dat vonden wij, en er zaten 5 lagen behang op :S)

Je hebt speciale stomers en dan voorzichtig met plamuurmes eraf halen, en zo min mogelijk beschadigen.
mocht dat wel zo zijn, dan met plamuur opvullen.

SUCCES

Toegevoegd na 45 seconden:
behand = behang
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Flesje afweekmiddel kopen, een paar dopjes in een emmer water doen. Dan 10 minuten laten intrekken en je haalt het behang er met bijvoorbeeld een plamuurmes, zo weer af. Wij hebben dit toevallig deze week gedaan en het werkt perfect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het behang er gemakkelijker vanaf te krijgen, gebruik je gewoon een emmer lauw water met een flinke scheut azijn erin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb net van de week behang van gipsplaten af gehaald, er zaten 4 lagen op.
Met gewoon water geweekt en er voorzichtig afgetrokken.
Maar op de gipsplaat zit ook papier en bij iets te veel weken trek je ook dat papier er af.
Dan is de gipsplaat ineens heel kwetsbaar.
Zeker nooit met een plamuurmes aan de gang gaan,(hooguit de eerste laagjes) zeker niet het laatste laagje behang.
Dan zit je zo in het gips.
Dus rustig aan en je weet nu waar het probleem kan zitten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eddijst gaf al aan dat het zeer tricky is.
Overweeg eens de gipsplaten eraf te slopen en opnieuw erop te zetten. Er zit al een rachelwerk achter, dus nieuwe platen schroef je er zo op. Wellicht is dat uiteindelijk veel minder werk. Suc6 in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vreselijk klus!! Wij hebben het met een stoomapparaat gedaan, dat we gehuurd hadden bij een bouwmarkt. Natuurlijk kwam er ook een gedeelte van het papier, dat op de gipsplaat zat mee, dus hebben we de hele muur gewoon aangesmeerd met zo`n middel waarmee je gaatjes in muren dicht.

Het behangen daarna ging prima!