kan ik huurtoeslag krijgen als ik tijdelijk in onderhuur zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
fisbel
12 jaar geleden
Huur je een zelfstandige woonruimte?
Woont de huurder in dezelfde woning?

Antwoorden (2)

Een soortgelijke vraag heeft al eerder tot grote discussie geleid (zie bron). Mijn opvatting is door die discussie niet veranderd.

Jij kan huurtoeslag ontvangen als:
1) de kale huur vermeerderd met enkele servicekosten niet boven een bepaald bedrag uitkomt. Dit bedrag is voor 664,66 als je 23 jaar of ouder bent, en 366,37 als je meerderjarig maar jonger dan 23 bent.
2) jouw inkomen en vermogen niet te hoog zijn
3) als de woning voldoet aan de criteria van een zelfstandige woning.
4) jij als enige geregistreerd staat in de GBA. Als een ander persoon nog geregistreerd staat is die officieel medebewoner en moet je zijn of haar inkomen erbij tellen
5) als niemand anders huurtoeslag op dat adres aangevraagd heeft
6) jij een huurcontract hebt
7) als de huurprijsberekening volgens het puntensysteem gedaan is.

De wet op huurtoeslag verbiedt het niet om huurtoeslag aan te vragen als je in onderhuur zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Waarschijnlijk betreft het hier een situatie van 'gewone' onderhuur waarbij de huurder en onderhuurder in 1 woning samenwonen. Eerst maar eens wachten op uitgebreidere info van de onderhuurder.
Pieter2011
12 jaar geleden
Bij onderhuur is er normaliter geen sprake van een zelfstandige woning (jouw punt 3) en registratie bij het GBA c.q. een woonvergunning (4). Dus is het antwoord heel simpel: nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Pieter2011.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de andere kant heb ik ook weleens een woning ondergehuurd van iemand die een half jaar naar het buitenland ging. Overigens met instemming van de verhuurder, maar dat mag niet uitmaken.
Nee, diegene waar je in onderhuur zit zal de toeslag al ontvangen. Je kunt niet 2x huurtoeslag ontvangen op 1 adres.

Als degene waar jij het van huurt alles legaal heeft gedaan dan bij jij op dat moment zijn "toeslagpartner", wat betekent dat hij jouw inkomen bij het zijne moet optellen en dit als toetsingsinkomen moet opgeven. De kans is redelijk groot dat dit boven het maximum uitkomt. Echter kan ik hiet niets over zeggen aangezien ik niet over die gegevens beschik.

Daarnaast heb je geen "eigen" voordeur, aangezien je waarschijnlijk enkel een kamer huurt. Dit is ook 1 van de voorwaarden voor de aanvraag van huurtoeslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Toeslagpartner is niet van toepassing als de onderhuurder een huurcontract heeft waarbij duidelijk is dat er geen gemeenschappelijke huishouding is.