Wat kan een hoge zoem of pieptoon veroorzaken in ons huis?

Hoge zoem of pieptoon in ons huis....

Sinds enkele weken hoor ik het voortdurend als het stil is.
We hebben de verwarming helemaal uitgezet en dat is het niet.
We hebben 2 rookmelders die we niet open kunnen krijgen maar dichtbij piepen ze niet.
Dus het raadsel is nog niet opgelost.
Buiten ons huis hoor ik het niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
51.5K

Antwoorden (5)

Misschien kan het een oplader van iets zijn. Ik heb dat namelijk ook als ik mijn laptop oplaad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan zoals al meer mensen zeggen vanalles zijn.

Het makkelijkst is om toch even de stroom helemaal uit te schakelen, en dan nog eens goed luisteren, dan heb je eigenlijk alle electrische apparaten in 1 klap uitgelsoten. Als je het dan niet meer hoort weet je dat het daar wat mee te maken heeft.

Je schrijft dat je de verwarming helemaal hebt uit gezet, betekend dit ook dat je de stekker van de cv-ketel er uit hebt gehaald? Veel cv-ketels laten de pomp continu draaien, dus ook wanneer er geen warmte nodig is.. Dan kan je dus nog het water, of de pomp zelf horen.

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Heb je op je kamer spotjes? Vaak zijn spotjes op zwakstroom en dan zit er een transformator tussen, die willen nog weleens brommen of zelfs een pieptoontje geven, zeker wanneer er ook nog een dimmer tussen zit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even de hoofdschakelaar van de Electra afzetten en dan luisten of je het nog hoort.
Hoor je het nog? Dan is het geen electrisch apparaat.
Hoor je de pieptoon niet met de hoofdschakelaar uit, dan is het wel een electrisch bestuurd apparaat. Dan moet je je hele huis doorlopen en de stekkers uit alle apparaten trekken totdat het geluid verdwijnt. Verdachten zijn de CV pomp, maar ook het water in een radiator kan gaan fluiten. Als dat zo is helpt het vaak de verwarmingsknop iets meer open of dit te zitten en te ontluchten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag jezelf ook af wat er sinds "enkele weken" veranderd is.
als aanvulling op antwoord 2:
Ook de koelkast kan piepen, al is dat vaak een variërend piepen.
Een aanlopende ventilator in een PC
Een lekkende WC stortbak kraan.
Als het uit de CV radiatoren komt, kun je kijken of de CV pomp een standje lager kan
Of de radiatorkraan in een andere stand.

En als je buiten luistert, bedenk dan dat er buiten vaak meer geluid is, dat buiten dat piepen overstemt. Dus onderzoek buiten dus op een stille avond.

Als je een smartphone hebt, kun je daar een DB geluidsmeter op zetten, als je die omgekeerd gebruikt, met de microfoon, onderaan in de richting van de geluidsbron, kun je daarmee misschien de richting vinden waar het geluid vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nooit geweten, van die DB geluidsmeter op je smartphone :) +
Bij mij was het de luchtreiniger. Zelfs als ik die uit had gezet, bleef hij een hoge zoem/pieptoon geven. Dat houdt pas op als ik de stekker eruit trek of de (ionisator)kolom eruit haal. Wat overigens ook voortdurend zo'n geluid maakt, is de mediabox van UPC (Horizon). Die houdt wel op als ik hem uitschakel d.m.v. de aan/uitknop.