wat doen als schilder na helft aanbetaling klus niet afmaakt?

We hebben een schilder uit onze kennisenkring gevraagd ons huis te schilderen. We hebben de helft aanbetaald en zouden de andere helft betalen als het af is. Maar het is nog steeds niet af en nu komt er weer een winter aan. Ik wil dat hij of de klus afmaakt, of de aanbetaling teugbetaald. Want als we een andere schilder inhuren, zal die weer opnieuw bij de grondverf moeten beginnen.
We hebben hier al regelmatig contact over gehad met de schilder. Maar er gebeurt al heel lang niets. Hoe krijg ik deze man zover dat hij zijn klus afmaakt? Liefst zonder juridische middelen? Of nog liever: dat hij de aanbetaling teruggeeft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
4.3K

Het beste antwoord

Je had nooit de helft mogen betalen op voorhand , een voorschot ja, maar niet de helft. Je bent weer een ervaring rijker. Staat er iets op papier? Zoniet dan kan je weinig doen. Ik begrijp dat hij al een en ander gedaan heeft, dat heb je al. Ik denk niet dat de man van kwade wil is, er moet een onderliggende oorzaak zijn. Praat met hem, wees diplomatisch, er zijn zo al veel oorlogen vermeden. Geef niet op en zoek een oplossing.
Z512099
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Proberen hem face to face te spreken, op een moment dat hij niet weg hoeft oid. Vraag hem sowieso eens waarom hij het zo doet en het geld niet teruggeeft.
Ik weet niet om hoeveel het gaat en of je het geld hard nodig hebt, maar anders zou je het hem anders ook heel christelijk kunnen vergeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zonder daadwerkelijke juridische middelen te gebruiken, kun je wel druk zetten door er ze te benoemen. Stuur hem een aangetekende brief, waarin je hem in gebreke stelt. Vervolgens geef je hem nog 14 dagen om zijn klus af te maken. Indien hij dit niet doet, dan zal je via een gerechtelijke procedure je gelijk moeten halen. Veelal is een dergelijke brief al voldoende om iemand tot actie te bewegen.