Er zit schimmel op de buitengevel van ons nieuwe huis (2012), geen bouwvocht. Weet iemand hoe dit kan en wat er aan te doen is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Uitbloei is de benaming van een witte uitslag op gemetselde buitenmuren van nieuwe gebouwen. Door het snelle bouwproces in combinatie met vochtig weer is het lastig deze uitslag te voorkomen.

De witte uitslag op de muren ontstaat door vocht. In het metselwerk zitten zouten die naar de buitenkant van de muur worden getransporteerd. Eenmaal in de buitenlucht, binden deze zouten zich met de koolstofdioxide in de lucht en kristalliseren uit tot een wit waas.

1. Zoutuitslag: de meest voorkomende uitslagvorm. Deze uitslag ontstaat door natrium- en kaliumsulfaten tijdens of vlak na de bouw. Vooral als het metselwerk te vochtig is kan er extra heftige uitslag ontstaan.

2. Kalkuitslag: het koolzure zout van calcium dat in het cement zit, lost op in het vocht en treedt samen met dit vocht naar buiten. Eenmaal op de buitenmuur droogt het vocht op en de kalk blijft achter.

Behandeling[bewerken]

De uitslag is goed te verwijderen. Bij 'zoutvariant' kan in de meeste gevallen de uitslag weggespoeld worden met water. Wegspoelen werkt minder goed bij kalkuitslag en gipsuitslag.

Zolang de zouten in de muur nog niet volledig zijn opgelost zou uittreding blijven terugkomen. Dus wegspoelen is slechts een tijdelijke oplossing. Het duurt soms enige jaren voordat alle zouten zijn opgelost. Uiteindelijk eindigt dit proces vanzelf.

Uitbloei is te verwijderen met suikerwater. Maak een mengsel van water en suiker (flink zoet) en breng dit op met een borstel. De uitslag verdwijnt als sneeuw voor de zon.