Het overkoepelende glas van een spaarlamp is kapot gevallen, kan ik hem nog gebruiken?

Het gaat om een spaarlamp waarvan het peervormig glas is gebroken maar de binnen, spiraalvormige, glazenbuis nog intact is. Kan ik hem nog gebruiken en zo ja geeft dit geen schade aan het glas van een plafoniere (waar hij redelijk dicht op zit)

10 jaar geleden
in: Wonen
1.3K

Antwoorden (2)

Ik vermoed van wel, maar doe dat niet. Die glasspiraal is namelijk kwetsbaar (daarom zat er nog een ballon om heen) en bevat schadelijke stoffen.
Een kapotte spaarlamp is daarom klein chemisch afval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het extra glazen omhulsel rond de spaarlamp houdt veel UV-straling tegen. Er komt nu dus meer gevaarlijke uv-straling vrij. Als het binnenste deel nu kapot raakt komt er giftig kwik vrij. Het is dus beter om de lamp bij het chemisch afval te doen en voor een paar euro heb je weer een nieuwe spaarlamp.