Hoe heet deze plant?

Wij hebben geen idee hoe deze plant heet en of hij giftig is of niet. We krijgen over 8 weken een baby en willen graag weten of deze plant giftig is en wat voor plant het is. De plant is ca 160 cm hoog en mega zwaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Deze dieffenbachia heeft enkele onaangename eigenschappen, die mits enige voorzichtigheid niet nadelig hoeven te zijn. De bladeren en stengels bevatten een giftig sap waarvan men behoorlijk ziek wordt wanneer het ingenomen wordt omdat het sterk irriteert en zelfs verlamt. Ze bezitten tevens calciumoxalaatkristallen, die scherp zijn als glassplinters en bij het kauwen in het zachte tongvlees snijden. Aan haar verlammende werking ontleende de plant haar bijnaam ´schoonmoederplant´ of ´dovemansriet´. Ze lijkt immers uitstekend geschikt om praatzieke personen – zeg maar tijdelijk - het zwijgen op te leggen.

Wanneer men voorzichtig is zal men daar maar weinig last van hebben, want het gif wordt bij aanraking niet door de huid opgenomen. Gevaarlijk wordt het pas wanneer het met een wondje in contact komt of in de mond terechtkomt.

Een baby zal er niet snel van eten, maar voorzichtigheid is vooral met kleine kinderen geboden.
SimonV
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit is een Diefenbbachia , is niet een echt giftige plant. Vormt soms druppeltjes die irritatie kunnen veroorzaken door contact met de huid.
Z512099
10 jaar geleden
Opgelet: De hele plant is giftig. Men vermoedt dat calciumoxalaat-kristallen, die in het sap zitten de slijmvliezen beschadigen.
Vermijd contact met het plantensap.

http://www.groen.net/Article.aspx?id=756
jc54
10 jaar geleden
Het is een diefenbachia. Behalve in groen/wit ook in prachtige kleuren te verkrijgen.
Niet echt giftig, maar niet aan te bevelen er op te kauwen (zie link).
Maar voordat je kind daar aan begint ben je al gauw een jaartje verder.