Wat is dit voor beestje?

Hij is ca. 4 mm. Al wekenlang last van plagend ongedierte. Ik zag tot gisteren, niets maar word wel steeds gestoken. Nu zag ik ineens dit beestje. Wat is het?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
1K

Het beste antwoord

Het is een springstaartje ; een insect dat eigenlijk in de tuin thuis hoort. (orchesella)

"Springstaarten leven vooral op plaatsen waar een hoge relatieve luchtvochtigheid heerst. Ze voeden zich met rottend plantaardig materiaal, maar ook met mos, algen en schimmels. Ze worden voornamelijk aangetroffen in de bovenste bodemlaag, tussen strooisel, gras, grind, e.d. In kleine aantallen worden ze nauwelijks opgemerkt vanwege hun geringe afmetingen. Ze kunnen echter ook in grote aantallen voorkomen. Dit laatste treedt voornamelijk op bij zomerse weersomstandigheden. Sommige soorten kunnen echter ook bij temperaturen rond het vriespunt nog actief zijn. Springstaarten zijn onschadelijk voor mens en dier. Ze steken of bijten niet. Ook zijn er geen gevallen bekend waarbij huidirritatie optreedt veroorzaakt door deze insekten. "

Hopelijk zijn dat niet de omstandigheden bij jou in huis. In huis zullen ze snel sterven door gebrek aan vocht. De steken zullen dus ergens anders vandaan moeten komen. De zoektocht naar het ongedierte waar je last van hebt zul je moeten voortzetten, want deze jongen is het niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, dat is meer algemene info. Maar er zijn HEEL veel soorten springstaartjes. De jouwe lijkt inderdaad het meest op orchesella villosa. Dat is niet de soort die is afgebeeld in de link. Ze leven echter wel in grote lijnen hetzelfde.

Andere antwoorden (1)

Toch al een idee uiten.
De onderstaande link heeft enkele foto's die ook zo meer behaarde beestjes tonen.
Mijn eerste idee was iets vlo-ig omwille van die rare achterpoten ( lijken springpoten )
Daar komen ze tot de conclusie dat het een vogelvlo kan zijn.

Toch vond ik nog een ander beest dat ook zo veel haar had.
http://www.ahw.me/img/collembola_orchesella_villosa16b.html
Maar dan zou je duidelijk een staartje moeten zien. Is dat er?

Mensen die er meer van kennen,... vul aan.