hoe oud moet een huis zijn voordat hij onbewoonbaar verklaart kan worden?

Mijn huis is gebouwd tss 1968 - 1973 - dus 40 jaar oud. Ik vraag me af hoe oud een huis moet worden voordat hij onbewoonbaar verklaard word?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat heeft niets te maken met de leeftijd, maar met de staat van het huis. Er zijn in Nederland veel huizen van zelfs enkele honderden jaren oud, die nog bewoond zijn.

Of een huis onbewoonbaar wordt verklaard hangt niet af van de ouderdom ervan maar van de staat. In het bouwbesluit 2012 staat aan welke eisen woningen dienen te voldoen. Deze eisen hebben betrekking op veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid en energiezuinigheid. Zie de link. De gemeente let hierop. Als geconstateerd wordt dat een woning niet meer aan alle eisen voldoet dan zal de gemeente in de regel met de eigenaar zoeken naar een oplossing om wel weer aan de eisen te voldoen. Lukt dat niet dan kan de gemeente tot onbewoonbaarverklaring overgaan. Toegevoegd na 1 minuut: NB: let er bij lezing van het Bouwbesluit op dat er onderscheid is tussen de eisen aan nieuwe woningen en oude (voor nieuwe zijn de eisen strenger dan voor bestaande woningen).

Bronnen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0030461/geld...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100