Wat is productgarantie bij zonnepanelen, wie geeft die garantie?

Ik ben me suf aan het lezen over zonnepanelen. De boten schijnen voor de kust vol te liggen met chinese panelen die te duur geworden zijn voor de Nederlandse markt. Mijn vraag nu wat is productgarantie en wie geeft die? Is dat de fabricant of de installateur? Ik stel de vraag omdat de inverstering over een hele lange termijn gaat en het goed kan dat de leverancier of de fabrikant het loodje legt? Als het de fabrikant is moet de leverancier dan een ander merk zonnepaneel leveren? En als het de fabrikant is moet een nieuwe leverancier dan van de fabrikant gratis een nieuw zonnepaneel geleverd krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
Ivana
10 jaar geleden
Las laatst een waarschuwing over slechte zonnepanelen. Dus bereid je goed voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je aub een link voor mij waar je dit hebt gelezen
fremar
10 jaar geleden
http://ecosunsystems.nl/ecosun-systems-waarschuwt-al-lange-tijd-voor-slechte-zonnepanelen/
fremar
10 jaar geleden
http://fotovoltaischezonnepanelen.be/index.php/faq/5-naar-welke-karakteristieken-van-zonnepanelen-moet-je-kijken-om-de-goede-van-de-slechte-te-onderscheiden-wat-zijn-de-technische-parameters-die-van-belang-zijn-om-de-opbrengst-te-maximaliseren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een klein probleem is garantie leuk.
Bij een productie fout die pas na 10 of 20 jaar aan het licht komt kan je ervan uitgaan dat je niet de enige bent en dat degene die de garantie heeft gegeven failliet gaat en weg garantie.

Het beste antwoord

GARANTIES: de garantie op uw zonnepanelen kunnen verschillen naargelang de installateur of fabrikant. LET STEEDS OP WIE DE GARANTIE GEEFT. Hierbij willen wij bedoelen dat u steeds op uw hoede moet zijn voor de kleine letters. 20jaar garantie op de totale installatie is leuk, maar deze worden meestal gegeven door de installateur zelf en als die er niets meer moest zijn, dan heeft u uiteraard niets meer. in dat opzicht hebben fabrieksgaranties dus wel iets meer waarde. Niettemin zou de klant zich hier niet op mogen blind staren en kan men soms beter overwegen om te investeren in betere kwaliteit eerder dan u te laten misleiden door allerlei garanties. Op de panelen zelf zijn 2 soorten garantie:

Garantie op het rendement. Deze zegt dat u na 10jaar nog minimum 90% moet halen en na 25jaar nog minstens 80%. De kwaliteit van het paneel zal niettegenstaande maken of deze cijfers gehaald worden of niet.
Garantie op het product. Deze is meestal tussen de 5jaar en de 10jaar afhankelijk van de fabrikant. Aangezien aan een zonnepanelen geen of weinig dingen zijn die onder een fabrikants garantie stuk kunnen gaan is dit ook wel iets om aan te denken. In zonnepanelen zitten immers geen bewegende delen of elektronica.
fremar