De beveiliging tegen inbraak berust op het zinvol en met risico evenredig combineren van drie soorten maatregelen die door de beveiligingsspecialisten organisatorische, bouwkundige en electronische maatregelen genoemd worden:

Organisatorische maatregelen strekken er vooral toe de woning voor de dief onaantrekkelijk te maken, hem geen gelegenheid te geven en de buit zo laag mogelijk te houden door o.a. een goed sleutelbeheer, het scheppen van een bewoonde indruk, het merken en registreren.
Bouwkundige maatregelen hebben tot doel de weerstand van toegangen en uitgangen en van alle andere gevelopeningen te verhogen: degelijke sloten, gelaagd glas, enz..
Electronische beveiliging is in sommige gevallen een noodzakelijke aanvulling op de voorgaande maatregelen en heeft naast een algemeen afschrikkende functie de taak een inbraak of een poging te detecteren en de omwonenden en de politiediensten rechtstreeks of onrechtstreeks te alarmeren.
fremar