zijn AFFF (A triple F) net zo goed als poeder blussers en voor welk type branden zijn ze geschikt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
2.2K

Het beste antwoord

Deze sproeischuimblussers(AFFF) zijn geschikt om branden te blussen(type A &B) d.m.v. een indringende en afdekkende filmlaag over de brandhaard heen te leggen, waardoor er geen herontbranding ontstaat. Gewone poederblussers hebben mogelijk geen extra filmlaag in het schuim zitten, waardoor het wel mogelijk is dat een brand weer kan aanwakkeren.

Type A branden zijn branden van vaste stoffen zoals hout en papier. Deze kunnen goed worden geblust met water of schuim. Na het blussen wel na blussen omdat de brandstof kan blijven smeulen en dus weer kan aanwakkeren.

Type B branden zijn branden van vloeistoffen of vaste stoffen die snel smelten, bv was of frituurvet. Vette brandstoffen blus je met poeder, koolzuurgas of schuimbranders. Nooit met water, aangezien dat verandert in stoom en de brandstof dan uiteen spat.