Waarom beslaan de ramen tijdens het koken, ondanks allerlei maatregelen?

Ik heb steeds last van beslagen ramen tijdens het koken, terwijl de mechanische ventilatie aanstaat, de afzuigkap staat ook aan en ik kook met de deksels op de pannen. Tevens staat het ventilatierooster in het raam open. Wie weet waar dit aan ligt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.6K
Poet
9 jaar geleden
Als je dubbel glas aanbrengt heb je dat niet meer omdat het raam dan niet koud is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ligt ook aan de luchtstroom in je keuken, als je ventilatie vlak bij het raam zit trekt het de vochtige lucht langs je raam.
Als de ventilatie de vochtige lucht van het raam wegtrekt en ook nog droge lucht uit de woning langs het raam zuigt zul je er veel minder last van hebben.

Antwoorden (3)

Als water kookt, of vlees bakt vindt er verdamping plaats. Dit zijn kleine waterdeeltjes die in de lucht komen. Als dit in contact komt met een kouder oppervlak, zoals een raar, krijg je condens. Daarom beslaan ramen tijdens het koken, of tijdens het douchen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kook eens "zachtjes", breng de pannen met voedsel aan de kook, en zet dan het vuur zo laag mogelijk {dat het net kookt}. Deze manier spaart gas en geeft minder stoom dus minder beslagen ramen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ventileren helpt in principe niet tegen het beslaat van ramen, zo lang de ramen kouder zijn dan het dauwpunt van de lucht in de keuken. Het beste helpt het monteren van HR++ glas in de ramen, maar ook dan ben je er niet zeker van, dat er als er flink gekookt wordt, de ramen niet beslaan.