is nat hout slecht voor de schoorsteen?

Toegevoegd na 2 minuten:
heb een partij hout die aan de buitenkant vrij nat is maar de kern is nog wel droog.ronde stammetjes die als ze een tijdje in de kachel liggen wel willen branden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
16.4K

Antwoorden (2)

Ja,:Alleen hout dat gekloofd anderhalf tot twee jaar onder een afdak is gedroogd, is geschikt voor de open haard of houtkachel. Droog hout kan u herkennen aan scheuren en loszittende schors. Droog hout weergalmt als u twee stukken tegen elkaar staat, terwijl nat hout een dof geluid geeft.
Nat hout is schadelijk voor de gezondheid en het milieu. Bovendien geeft nat hout veel minder warmte af en leidt het verbranden van nat hout eerder tot schoorsteenbranden.
fremar
10 jaar geleden
Nat hout zorgt voor een onvolledige verbranding in je kachel.
Door het vocht van het hout, dat in de kachel gaat verdampen, is veel warmte nodig, dus geeft de kachel aanzienlijk minder warmte.
Dus komt de kachel niet op een optimale verbrandings temperatuur, hierdoor zal de schoorsteen buiten aanzienlijk meer roken en ontstaat er o.a. koolteer in je schoorsteen.
Deze koolteer is er nooit meer uit te vegen, maar vormt een laagje op de binnenkant van de schoorsteen.
Ook kan er veel roetvorming zijn, die de kans op schoorsteenbrand vergroot.
Zou het roet gaan branden, dan gaat ook het koolteer branden en heb je een ernstige schoorsteenbrand.