Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn serieel geschakelde zonnepanelen geschikt als er geen schaduw is of zijn parallelle zonnepanelen beter?

'k Wil zonnepanelen aanschaffen, maar 'k heb gehoord dat parallel beter is dan serieel. Volgens de aanbieder zou in mijn situatie serieel voldoende zijn omdat er geen schaduw is. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bij serieel geschakelde zonnepanelen, wordt het geheel "onderdrukt" door schaduw op één of meer panelen. Men kan dit wel oplossen door per paneel een individuele (kleine) powerbox te installeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het verschil tussen een parallelle schakeling en een seriele schakeling zal ik proberen uit te leggen:

Als een stroomgebruiker, of in dit geval een stroombron, schakelt, kan dat achter elkaar, of naast elkaar.

Serieschakeling:
Je hebt een beginpunt, dan zijn er drie panelen achter elkaar geschakeld, en dan het eindpunt. De stroom loopt dus van paneel naar paneel en komt dan naar het eindpunt.

Parallelschakeling:
De panelen zijn naast elkaar geschakeld. Vanaf het beginpunt kan de stroom dus meerdere wegen kiezen die elk door 1 paneel gaan. De stroom zal zich dan automatisch verdelen.

Als 1 van de panelen in een serieschakeling niet werkt, zal de stroom daar ook niet doorheen kunnen lopen. Daarom zal dus de stroom van de complete schakeling niet van begin tot eind kunnen komen. Met een parallelschakeling wordt die optie dan gewoon 'overgeslagen'.

Als er dus schaduw valt op 1 van de panelen, en de panelen zijn in serie geschakeld, dan zal de gehele schakeling dus minder goed werken. Als de panelen parallel geschakeld zijn zal alleen de beschaduwde paneel overgeslagen worden, dit heeft geen invloed op de effectiviteit van andere panelen.

Ik heb even een onderzoekje gedaan naar hoe een zonnepaneel precies werkt, maar volgens mij is dit het antwoord op je vraag. De bronnen hebben er voor gezorgd dat ik een beetje een beeld kreeg van de werking van een zonnepaneel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding