Hoe krijg ik mijn nat geworden poster weer glad?

Ik heb een stapel posters van oude house feesten welke ik al jaren netjes en vlak bewaar. Nu is er schimmel in getrokken ( geel achtig stof ) en is er vocht in de posters getrokken. Het lijkt dus als of er water op is gekomen en weer is opgedroogd. Resultaat ribbels en golfen.
Kan ik dit strijken zo ja hoe doe ik dit dan het beste, of zijn er anderen mogelijkheden? Het papier is waarschijnlijk gelamineerd uit meerdere papier soorten met ze eigen eigenschappen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
5.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal glad gaat waarschijnlijk niet lukken. Ikzelf heb een poster een tijdje onder m'n vloerkleed gelegd. Resultaat was redelijk.

Antwoorden (3)

Dat gaat niet echt lukken. Door het vocht is de vezelstructuur van het papier onherstelbaar veranderd. Bovendien zit er schimmel in.
Een moleculaire structuurverandering is nooit herstelbaar. Probeer maar eens een paperclip recht te buigen. Dat wordt nooit meer mooi recht.
Er zijn wel materialen met een soort van geheugen van een vorige toestand, maar daarbij wordt de structuur niet echt veranderd. Dat is meer een effekt zoals bij een elastiekje of een veer.
10 jaar geleden
Je kunt de poster heel licht bevochtigen met de plantenspuit, daarna de schimmel met een vochtig doekje voorzichtig verwijderen (kijk eerst of je de kleur niet mee van de poster af veegt als je dat doet) en daarna strijken door er een theedoek op te leggen en daar met je strijkbout overheen te gaan. Niet te warm beginnen, soms wordt het papier bruin door het strijken.
In plaats van de poster nat te spuiten kun je ook de theedoek nat maken en goed uitwringen voordat je hem op de poster legt.

Helemaal als nieuw zullen ze niet meer worden, maar je komt een heel eind.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De boel goed laten drogen, de poster op een vlakke ondergrond leggen en over de hele poster dikke/zware boeken leggen en zo een aantal dagen laten liggen. De boeken moeten dan liefst ongeveer dezelfde zwaarte hebben. Daarna kun je poster eventueel nog aan de achterkant met een lauw strijkijzer strijken. Je strijkijzer eerst op de laagste stand zetten en daarna misschien nog wat warmer zetten.
Maar helemaal goed wordt het nooit meer. Zonde van je mooie poster!