Hoe werkt een vorstbestendige buitenkraan?

Een loodgieter stelde laatst voor dat ik mijn (normale) buitenkraan zou vervangen door een vorstbestendig exemplaar. Ik zou dan niet meer jaarlijks de buitenkraan hoeven af te sluiten en het water af te tappen.

Natuurlijk zou er dan ook een vorstbestendige leiding naar die vorstbestendige buitenkraan moeten worden aangelegd.

Hoe een vorstbestendige leiding werkt kan ik me nog wel voorstellen: dat is waarschijnlijk gewoon een leiding die bestaat uit een materiaal dat ook bij temperaturen onder het vriespunt rekbaar is, zodat het gewoon meerekt met het uitzettende ijs (corrigeer me maar als ik het niet fout heb).

Maar hoe werkt een vorstbestendige buitenkraan? Hoe kan deze bevriezen zonder kapot te gaan, ontdooien zonder kapot te gaan, en daarbij altijd goed blijven afsluiten?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Wonen
16.4K

Het beste antwoord

Bij zo een kraan zit de afsluiter aan de binnenzijde van de muur. De draaiknop bedient die met een lange pen. Elke keer dat je de kraan sluit, loopt het water dat in de kraan zit er aan de buitenzijde uit, zodat er niets kan bevriezen.
escape
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat is vreemd. Mijn buitenkraan zit tegen een eensteens muurtje dat tussen mij en de buren is gebouwd, bij wijze van tuinafscheiding. Als ik dus één steendikte door de muur heen zou boren, zou ik in de tuin van de buren uitkomen. Ik denk dat het binnen zo'n dun muurtje vrijwel even hard vriest als daarbuiten, hooguit zal de directe uitstraling wat minder zijn. Dus al zit de afsluiten binnenin die eensteens muur, voor zover dat al mogelijk is, dan nog zal het daar ook vriezen. Niet bij een nachtvorstje van een paar graden, wel bij een koudeperiode van een week of langer.
escape
10 jaar geleden
In dat geval bevriest je kraan nog steeds niet, wegens gebrek aan water er in, je toevoerleiding zal wellicht bevriezen, iets waar je in alle gevallen maatregelen voor zult moeten nemen. Je kunt die leiding in de winter aftappen als je een aparte kraan met aftapkraan monteert. Je kunt dan de aanschaf van een dure vorstvrije kraan (70-130 euro) uitsparen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Als ik je goed begrijp is een vorstbestendige kraan vorstbestendig doordat het water al wordt afgesloten voordat het in de kraan zit, terwijl bij een normale kraan de afsluiting IN de kraan plaatsvindt. Daardoor is een vorstbestendige kraan (na dichtdraaien) altijd waterloos. Het is als het ware een zelfaftappende kraan doordat direct na het dichtdraaien het water dat nog *in* de kraan zit via de muurzijde wegloopt. Tot zover correct? Aangenomen dat ik het nu goed heb begrepen, blijft voor mij de vraag hoe het kan dat die afsluiter zelf, dus zeg maar het uiterste punt tot waar het water nog komt, niet kapotvriest.
escape
10 jaar geleden
Ja, dat heb je goed begrepen, zie afb. 5. http://www.isso-kenniskaarten.nl/kenniskaart/sanitaire-voorzieningen/gevelkraan/gevelkraan-installeren?_kidap=2013-10-25T14:08:36 Bij een normale woonomgeving is de binnenzijde van een muur vorstvrij. Anders bevriezen immers je leidingen.